maandag 6 augustus 2007

#1 voor Jeroen van der Boom: ‘dit ben ik, ik ben zo’

Jeroen van der Boom: Jij bent zo (1) *** eerste week ***

“Dit is echt het beste dat ik ooit heb gemaakt. Ik ben te horen als Jeroen. De titel is weliswaar ‘Jij bent zo’, maar als ik dit nummer hoor denk ik ook regelmatig: ja, dit ben ik, ik ben zo,” aldus een uitzinnige Jeroen van der Boom vrijdagmiddag toen hij hoorde dat ‘Je bent zo’ naar de eerste plaats was gestegen in de Single Top 100. ‘Ik ben totaal beduusd, ik sta met mijn oren te klapperen en ben bijzonder trots op het resultaat.’

En dan te bedenken dat het op woensdag (zie de Midweek) het er helemaal niet naar uit zag dat we dit weekend een nieuwe #1 zouden hebben. Maar in twee dagen tijd heeft Jeroen van der Boom met ‘Jij bent zo’ de achterstand op ‘Blijf bij mij’ van André Hazes & Gerard Joling, ruimschoots ingehaald. De donderdagverkopen gaven de doorslag en uiteindelijk boekt hij 8% meer dan de #2. Die verkopen heeft Jeroen voornamelijk te danken aan instores, waarbij tijdens een signeersessie singletjes worden verkocht, die meetellen voor de Single Top 100. Van de download van ‘Jij bent zo’ hoeft Jeroen het (nu) zeker niet te hebben, want die komt niet verder dan de vierde plek, met een relatief aandeel van nog geen 50%.

‘Jij bent zo’ stijgt in de zevende week van de zevende naar de eerste plaats. De voorlaatste keer dat een nummer eenzelfde sprong maakte, was Tiësto met ‘Traffic’ op 11 oktober 2003. Hij hield die eerste plaats slechts één week vast, maar dat zal vast niet gelden voor Jeroen van der Boom.

Met deze #1-hit is Jeroen definitief schnabbelkoning af, waarmee hij toch jaarlijks een slordige 7 ton binnenhaalt! De tarieven voor zijn optredens zullen nu zeker gaan stijgen. En de duizend kaarten die er nog zijn voor zijn concert op 5 november in de Heineken Music Hall in Amstrdam (capaciteit: zesduizend plaatsen), zullen nu snel uitverkocht zijn. Wellicht zelfs dat er nog wel een concert bijkomt. In de aanloop naar het concert verschijnt er in oktober een volledig Nederlandstalig album uit, getiteld ‘Ik ben zo’, eind september voorafgegaan door de nieuwe single.

niet met vakantie

En je zou verwachten dat Jeroen zijn #1-hit flink gaat gebruiken, dus veel instores houden, want dat levert flinke verkopen op. Volgens Edu van Hasselt, labelmanager van Red Bullet echter, gaat de geplande vakantie van Jeroen gewoon door. ‘Momenteel heeft Jeroen even twee weken rust en daarna gaan we nummers uitzoeken en opnemen’, aldus Edu. Voorlopig dus geen instores, wat betekent dat de download er voor moet zorgen dat het nummer op #1 blijft staan. Want volgens de eerste cijfers na het weekend, valt de single ‘Jij bent zo’ terug naar de tweede plek. Het is echter nog maar maandag,, dus er kan nog van alles gebeuren!

Van origine is ‘Jij bent zo’ een Spaanstalig nummer, ‘Silencio’ van David Bisball. Die versie is nu ook te koop en verblijft in de de Bubbling Under , de wachtkamer van de Single Top 100, op #130. De Nederlandse tekst is van Tony Neef die hiermee ook zijn eerste #1 scoort. Jeroen: ‘Ik was direct overtuigd van de kwaliteit van het origineel van David Bisbal en heb daarna in Tony Neef de perfecte tekstschrijver gevonden’.Tony Neef is vooral een musicalster. In 1996 brak hij door met zijn vertolking van de rol van Chris in ‘Miss Saigon’. Daarna speelde hij rollen in de musicals ‘Chicago’,’Titanic’ en ‘Saturday night fever’. Voor de rol van Oscar in ‘Sweet charity’ werd Tony in 2006 genomineerd voor een Musical Award in de categorie ‘Beste mannelijke hoofdrol in een grote musical’.

Klik hier voor alle Spaanstalige #1-hits en alle #1-hits met een Spaans(talig)e herkomst.q

Geen opmerkingen:

Een reactie posten