zondag 10 februari 2008

Tien jaar suikermeisjes

Sugababes: Change (64)

Dit jaar is het tien jaar geleden dat de Britse Sugababes begonnen. Mutya Buena en Siobhán Donaghy werkten los van elkaar met manager Ron Tom. Toen ze elkaar dan ook in 1998 op een feestje tegenkwamen samen met Keisha Buchanan, die al jaren bevriend was met Mutya, besloten de drie, gemiddeld dertien jaar jong, om de krachten te bundelen en samen een meidengroep te starten. Aanvankelijk heetten ze Sugababies, vernoemd naar de bijnaam van de school van Keisha’s ‘Sugar baby’. Vlak voor de release van de single ‘Overload’ werd de naam veranderd in Sugababes. Waarschijnlijk ook omdat er al een groep was met de naam Sugababies.

1/3 Sugababe

Van de originele line-up is alleen nog Keisha Buchanan over. Siobhán Donaghy werd eind 2001 vervangen door Heidi Range. En eind december 2005 stapte Mutya uit de groep, omdat ze meer tijd wilde hebben voor haar dochtertje en vriend. Het bleef echter knagen en vorig jaar begon Mutya een solocarrière, wat haar een hit opleverde met ‘Real girl’. Amelle Berrabah werd haar vervangster. Sinds 2000 hebben de Sugababes vijftien hits gescoord waaronder zeven top 10-moteringen. ‘Change’ hun zestiende notering, schreven de meiden zelf samen met Niara Scarlett, Lars H. Jensen en hun producer Martin M. Larsson. Het nummer is afkomstig van het gelijknamige vijfde album dat in oktober slechts één week genoteerd stond op #69.

Maar er is nieuw werk op komst. Heidi: “Ik kan nog niet veel kwijt over welke kant de ‘babes’ opgaan. We willen een keer iets heel anders doen. We hebben wel plannen, maar pas als we in de studio zijn, weten we echt wat we willen. Op dit moment houden we even een pauze. Ik heb onlangs een huis gekocht samen met mijn vriend, dus ik ben vooral aan het klussen en de andere meiden gaan lekker samen op vakantie. Het is fijn om ook je eigen ding te doen naast Sugababes. Zo kan ik mezelf nu helemaal verliezen in de inrichting van mijn huis. Maar ik mis ze dan wel hoor. Wij zijn hechte vriendinnen, en ik kan niet wachten om de studio weer in te gaan.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten