maandag 4 februari 2008

Zo vader zo dochter

Jan Keizer & Nelly: Geef mij je lach (89)

In november verscheen ‘Geef mij je lach’, het eerste Nederlandstalige album van Jan Keizer. Daarop staan nummers van Henk Westbroek, Belinda Meuldijk, Jan Rot, Guus Meeuwis en Robert Long. Zelf schreef Jan Keizer (Volendam, 3 april 1949) ook een aantal nummers, waaronder ‘Zij is er niet meer’, dat gewijd is aan actrice Frédérique Huydts, met wie hij ooit te gast was in Villa Felderhof. “We zouden een duet gaan zingen, maar dat mocht helaas niet zo zijn, ze overleed op mijn verjaardag. Ze was een enorm positief, inspirerend mens: ik moest gewoon een nummer over haar schrijven.”

Voor ‘Geef mij je lach’ schreef voormalig BZN-zanger alleen de muziek, de tekst is van Paula Patricio, vrouw van Henk Temming en schrijfster van tal van liedjes. Jan zingt het nummer met zijn dochter Nelly. Eigenlijk wilde Jan helemaal geen duetten op zijn album, maar toen hij het nummer met zijn vrouw en dochter besprak, miste er wat aan, een vrouwenstem. Daarop vroeg Nelly haar vader waarom zij het niet mocht doen. “Ik zei ja, je hebt wel zangles, maar ik wil toch even met je repeteren”, zei Jan toen. “Ik moet weten of het klikt, of het bij elkaar klinkt. Dat hebben we gedaan en dat klinkt heel mooi.” Jan is wel bang dat zijn dochter teleurgesteld zal raken als zij de sprong waagt in de muziekwereld. “Ik ben altijd een beetje de remmende factor bij haar. Ze denkt dat ik het haar niet gun, maar dat is niet zo.”

‘Geef mij je lach’ is na ‘Ça vas pas changer le monde’ (#77 in 2000), de tweede solohit van Jan Keizer. De tweede track op ‘Geef mij je lach’ is het nummer ‘De lage landen’, dat Robert Long kort voor zijn overlijden schreef. “Ik durfde iemand als Robert Long eigenlijk niet te bellen. Bang dat je ‘sodemieter op’ te horen krijgt. Maar het klikte. Robert vond het een eer. Ik ging ervan uit dat hij niet meer aan mij had gedacht, maar zijn partner vond wel degelijk het liedje dat voor mij was bestemd.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten