zondag 13 april 2008

Zweedse Hilda wilde eerst leren kunstschaatsen

Hilda: Knocking on your door (86)

In 1991 zong Clouseau over ene ‘Hilda’ en kwam daarmee tot #29. Maar dat ging vast niet over de Hilda die met ‘Knocking on your door’ deze week haar Nederlandse hitparadedebuut maakt op #86. ‘Onze’ Hilda was in 1991 zo’n elf jaar oud en komt uit Sundbybergs, in de buurt van Stockholm in Zweden. Daar werd ze 23 jaar geleden geboren als Hilda Eidhagen.

Ze kon al schrijven toen ze vijf jaar was. Muziek had altijd al haar belangstelling, maar toch koos ze op haar negende om te gaan kunstschaatsen. Aangezien dat veel van haar tijd en energie eiste, stopte ze daar op haar vijftiende mee. Op school was ze naar eigen zeggen ‘het stereotype slimme kind’. Hilda: “Ik vond wiskunde leuk en hield van lezen en schijven. Ik begreep niet dat het verkeerd was om school leuk te vinden. Ik werd gepest, ik had een dikke bril. In de brugklas had ik er genoeg van. Ik maakte vrienden, ging te veel make-up dragen en besloot dat ik niet langer een nerd wilde zijn. Ik wilde cool zijn. Mijn puberjaren waren behoorlijk wild, maar rond mijn zeventiende was ik al een stuk rustiger.”

Idols

Muzikaal gezien ging haar interesse uit naar the Backstreet Boys. Een tijdje was ze verliefd op zanger Nick Carter. Daarna kreeg Britney Spears alle aandacht. Maar Hilda heeft ook de klassieken weten te waarderen, zoals Stevie Wonder en Aretha Franklin. In 2005 deed Hilda mee aan de Zweedse versie van ‘Idols’ en eindigde bij de laatste twintig. Op 20 september 2005 was het Idols-avontuur voor haar voorbij. Een jaar later speelde ze mee in de Zweedse versie van de Walt Disney film ‘Jump in!’

Internationale carrière

In Stockholm zit Hitworks, voorheen Starlab records. Het is niet alleen een platenlabel, maar ook een hitfabriek. Aan de lopende band werken diverse componisten en producers aan nieuwe nummers. Peter Sahlin, de baas van Hitworks, is één van die componisten en schreef mee aan ‘Knocking on your door’ dat begin 2007 in Zweden werd uitgebracht. In mei van dat jaar werd de single opgevolgd door het album ‘To be continued’. Sinds januari 2008 wordt er ook aan haar internationale carrière gewerkt. In maart was ze voor promotie in ons land. En niet alleen wij moeten aan haar geloven, ook in de rest van de Benelux, België en Luxemburg. Dus kunnen de fans haar eindelijk in levende lijve ontmoeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten