zondag 30 november 2008

Dochter Rita Hovink gaf toestemming voor lied

Rita Hovink & Gerard Joling: Laat me alleen (13) *** hoogste eersteweeks ***

Op 12, 13 en 14 december staat Gerard Joling in Ahoy in Rotterdam met zijn show ‘Stout en nieuw 2008’. In 2007 kreeg hij Ahoy twee keer vol en tijdens één van die concerten was Milou, dochter van Rita Hovink, aanwezig. Gerard zong die avond het nummer ‘Laat me alleen’, en daar was Milou zeer van onder de indruk. Toen Gerard dan ook bezig was met de opnames van zijn album ‘Bloed heet’, benaderde ze hem met de vraag om het nummer op te nemen, samen met haar moeder. Gerard voelde zich zeer vereerd en ging aan de slag.

Afgelopen week kwam het nummer uit op single en ter promotie daarvan was Gerard te gast bij Paul de Leeuw, waar hij het nummer samen met hem zong. Maar waar veel mensen van onder de indruk zijn, is de videoclip die is gemaakt. Gerard zingt daarin live zijn deel van het nummer in een decor waarin Rita het nummer destijds zong. De techniek staat niet meer voor niets.

meer talen

Rita Hovink werd geboren op 3 maart 1944 als Hendriekje Jannie Vink in Beverwijk. Ze wilde eigenlijk toneelspeelster worden. Maar na deelname aan een talentenjacht van Max van Praag in 1959, besloot ze zangeres te worden. Vijf jaar later, in 1964, verscheen ‘Yeah yeah yeah’, haar debuutsingle. Tevens won ze dat jaar samen met het Nederlandse team, het Knokke festival. Rita nam Engelstalige en Nederlandstalige liedjes op. ‘Laat me alleen’ (1977) was samen met ‘Ay Dolores’ (1976), haar grootste hit: #26.

uit Italië

‘Laat me alleen’ is van origine een Italiaans liedje, ‘Pazza idea’, in 1974 gezongen door Patty Pravo (#17). Twee jaar later nam Rita Hovink het nummer op in een vertaling van Gerrit den Braber met de titel ‘Laat me alleen’. In 1978 scoorde ze nog een hit met ‘Wek me voordat je gaat’ (#49). De b-kant daarvan heette ‘Milou’, een nummer over haar dochter, geschreven door Gerrit den Braber en Rita zelf. In 1981 verscheen een verzamelalbum en werd ‘Laat me alleen’ opnieuw uitgebracht en kwam tot #37. Rita heeft dat echter niet meer mogen meemaken, want na een ziekbed in 1978, overleed ze op 7 september 1979 aan de gevolgen van borstkanker.

Drie hits in één jaar, dat is niet bijzonder voor Gerard Joling. Al in 1985, zijn eerste hitjaar, scoorde hij er drie. En dat zou hij nog een aantal keren herhalen: in 1986, 1987, 1991, 1992, 1994, 2005 en in 2007. In 2005 en 2007 had hij zelfs vier hits, waaronder in beide jaren eentje met de Toppers. Maar drie hits tegelijkertijd? Nee dat is zelfs voor hem uniek! De andere zijn ‘Ik hou d’r zo van’ (op #94) en ‘Ik kan niet wachten’, zijn duet met Diego (op #4).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten