zaterdag 19 april 2008

Hitflits: Kane voor de helft #1;Amy blijft koploper in albumlijst

Wat is er mooier dan voor het colletief Ticket for Tibet op het ‘Ticket for Tibet festival’ aanstaande zondag 20 april in Amsterdam, dan hun #1 te kunnen presenteren? Dankzij massale downloads en fysieke verkopen, is ‘Als je ooit nog eens terug kan’ van Ticket for Tibet de nieuwe #1 in de Single Top 100. Het scheelde niet veel, slechts 3%, of Kane was met ‘Shot of a gun’ op #1 binnengekomen. Voorlopig loopt Kane hun vierde #1-hit mis in de Single Top 100. Of toch niet helemaal? Want Dennis van Leeuwen speelt gitaar op ‘Als je ooit nog eens terug kan’, waarmee Kane toch een beetje op #1 staat!

Duffy is definitief van de #1 af en zakt naar de vierde plek. Daar tussenin staat ‘4 miniutes (to save the world)’ van Madonna ft. J.T. & Timbaland. Afgelopen vrijdag is daarvan de fysieke single verschenen met ondermeer de remix die Junkie XL maakte. De grootste stijger deze week is ‘Squeeze me’ van Kraak en smaak dat van 71 naar #9 stijgt.

Pas op #31 komen we een volgende binnenkomer tegen: ‘Silence’ van Hi_tack. Drie plaatsen daaronder is Dries Roelvink weer paraat, nu met ‘Ik hou van jou’. En met het oog op Koninginnedag, volgende week woensdag, nam Joey Paradise het nummer ‘Zin in de Koningin’ op en komt daarmee binnen op #38. Net binnen bij de bovenste 50 is Estelle feat. Kanye West met ‘American boy’.

Verder zijn het vooral veel dancenummers die hun opwachting maken: ‘Open your mind’ van DJ Yorit.com (op #41), Roy Gates met ‘The world is spinning’ (op #49), ‘Elements of fire’ van Tiësto (op #70), JF presents smokescream met ‘Retox’ (op #87) en ‘Endless way’ van M.e.m. (op #93).

In de Album Top 100 blijft Jeroen van der Boom met ‘Jij bent zo’, Amy Winehouse belagen, echter nog steeds zonder succes. Voor de veertiende week blijft ‘Back to black’ op #1 staan. The Kooks met ‘Konk’ komen niet eens in de buurt (binnen op #7). Ook Mariah Carey (de nieuwe #1 in Amerika), bij ons op #11, maakt (nog) geen indruk op Amy Winehouse. Grad Damen scoort met ‘Kom weer bij mij’ op #14 zijn grootste albumhit.

Veel debutanten deze week: Blood red shoes met ‘Box of secrets’ (op #73), I am kloot met ‘Play moolah rouge’ (op #74), the (new) shining met ‘Supernatural showdown’ (op #80), Madrugada met ‘Madrugada’ (op #90), Nicole Atkins met ‘Neptune city’ (op #92), Children of boom met ‘Blooddrunk’ (op #94) en Foals met ‘Antidotes’ (op #99). Daar tussendoor zien we albums van Rush met ‘Snakes & arrows live’ (op #38), Mike Batt met ‘The songwriter’s tale’ (op #72) en Willie Nelson met ‘Legend: the best of Willie Nelson’ (op #97).

Om volledig op de hoogte te zijn van de hits in de Single Top 100 en Album Top 100, staat er na het weekend weer een nieuwe Megaman voor je klaar!

woensdag 16 april 2008

Midweek: Kane nog niet zeker van eerste plaats

Dat Duffy met ‘Mercy’ aanstaande vrijdag haar eerste plaats weer moet inleveren, is zeker. De vraag is alleen aan wie? Weliswaar prijkt ‘Shot of a gun’ van Kane bovenaan de voorlopige Single Top 100. Maar zoals je vorige week gemerkt hebt, kan dat vrijdag heel anders uitpakken! De directe bedreiging komt van de benefietsingle ‘Als je ooit nog eens terug kan’ van het gezelschap Ticket for Tibet. Van de fysieke single hoeft het nummer het (nog) niet te hebben, want dat is afgelopen maandag uitgebracht en telt nog maar twee verkoopdagen. De download is echter al een week uit en deze doet het stukken beter dan die van Kane. Ook Kraak & smaak lijkt profijt te trekken van de download van ‘Squeeze me’, want het zou wel eens hun eerste top 10-hit kunnen worden.

‘American girl’ van Estelle feat. Kanye West staat al vier weken op de eerste plaats van de Britse hitparade, en nu is het nummer ook bij ons uitgebracht. Deze week is het de Megahit op 3FM en verwachten we het zeker binnen bij de bovenste 50. Dat geldt ook voor de dancenummers van Hi_tack(‘Silence’), DJ Yorit.com (‘Open your mind’),Roy Gates (‘The world is spinning’) en Tiësto (‘Elements of life’). En met een beetje mazzel scoort ook Dries Roelvink weer een Top 50-hit met ‘Ik wil jou’. Mick Harren daarentegen, zal met ‘Zo verliefd op jou’ genoegen moeten nemen met een plekje in de onderste helft.

In de Album Top 100 ziet het er naar uit dat Amy Winehouse op #1 blijft staan met ‘Back to black’. Weliswaar probeert Jeroen van der Boom met zijn album ‘Jij bent zo’ haar wel te onttronen, maar dat zit er niet in, nog niet. In de ‘Konk-studio’ van de Britse formatie the Kinks namen the Kooks hun tweede album op. Dat is hun schijnbaar zo goed bevallen, dat ze het album daar naar genoemd hebben. Zij mogen rekenen op een top 10-notering. Dat valt nog maar te bezien voor Mariah Carey en ‘E=MC²’

Na het studioalbum ‘Snakes & arrows’ uit 2007, komt Rush nu met een live-versie van het album: ‘Snakes & arrows live’. Daarnaast maakt de Noorse band Madrugada haar opwachting met het gelijknamige album.

Waar dit allemaal op uitdraait? Als je dat wilt weten, kun je hier op vrijdag weer terecht voor de Hitflits, waarin we je bijpraten over de nieuwste Single & Album Top 100.

maandag 14 april 2008

Megaman bij week 15 – 12 april 2008

Welkom bij de nieuwe Megaman, waarin Duffy opnieuw om ‘Mercy’ smeekt, Radiohead een oud nummer oppoetst en grootste hit scoort, Carola Smit zich nog onzeker voelt, Kraak & smaak hun naam veranderen en Eva Jane doorbreekt dankzij de TMF Kweekvijver. Dit en nog veel meer over de hits in de Single Top 100 en Album Top 100 in een nieuwe Megaman.

Duffy krijgt goud

Duffy: Mercy (1) *** terug op #1 / tweede week ***

Duffy is na één weekje afwezigheid, weer terug op #1 met ‘Mercy’. En wellicht nu voor langere tijd. De afgelopen week was de Britse zangeres in Nederland en trad ze op in ‘Raymann is laat’, voor een ogenschijnlijk publiek dat niet geheel tot haar doelgroep behoort. Pas tegen het einde van ‘Mercy’ lukte het Duffy om de mensen enigszins in beweging te krijgen. Uit handen van presentator Raymann kreeg ze een gouden plak voor de verkoop van meer dan 30.000 stuks van haar album ‘Rockferry’, deze week op #3 blijven staan in de Album Top 100.

Zakken vanaf de eerste plaats en weer terugstijgen, is allang geen bijzonderheid meer. De laatste keer was op 28 juli 2007 toen ‘Blijf bij mij’ van André Hazes & Gerard Joling opnieuw naar #1 klom. Zij verstootten toen ‘Laat die zon maar schijnen/Zie die ster’ van Jannes, die – net als Madonna – de week daarvoor op #1 was binnengekomen.

zondag 13 april 2008

Armin van Buuren geeft feestje van 9 uur

Armin van Buuren & DJ Shah feat. Chris Jones: Going wrong (5) *** hoogste eersteweeks ***

De beste dj van de wereld! Zo mag Armin van Buuren (op Eerste Kerstdag 1976 geboren in Leiden) zich sinds vorig jaar officieus noemen, want toen verkozen de lezers van het Britse danceblad DJ Mag en de bezoekers van de site Armin tot de allerbeste. En zo’n titel wakkert de belangstelling rond Van Buuren flink aan, want zijn nieuwe single, ‘Going wrong’ (zijn vijftiende hit), is meteen zijn eerste top 10-hit! Drie jaar terug was plek #17 de hoogste notering die Armin ooit wist te bereiken, met ‘Serenity’. Deze week verbetert hij dat met ruim tien plaatsen en komt hij, als hoogste nieuwe, binnen op #5.

Armin doet het niet alleen: de Duitse DJ Shah (voluit: Roger Pierre Shah) en de Britse zanger Chris Jones begeleiden hem. De Nederlandse top-dj kwam een jaar of vijf geleden in contact met de Duitser. Armin draait al een aantal jaren lang elke zomer op de dinsdagavond op Ibiza in Amnesia op de ‘Armada night’. Tijdens een van die avonden wist DJ Shah Armin zijn cd te overhandigen met daarop zijn nieuwste producties. Armin stond versteld van de kwaliteit, onthield de naam van de maker en klom uiteindelijk in 2008 samen met hem achter de draaitafels en mengpanelen.

‘Going wrong’ is de voorloper van Van Buurens nieuwe album, ‘Imagine’, dat op 16 april in de winkels ligt. Op dat album staan nog meer vocale trancenummers; zo zijn ook de stemmen van Jacqueline Govaert (Krezip) en Sharol den Adel (Within temptation) te horen.

Komende zaterdag, de negentiende april, is Van Buuren de hoofdpersoon van zijn eigen feestje in de Jaarbeurs in Utrecht, ‘Armin only’. Negen uur lang gaat hij dan draaien; als gasten komen ook DJ Shah en Chris Jones langs.

Amy maakt liever gewoon muziek

Amy MacDonald: This is the life (7)

De doorbraak van Amy MacDonald in Nederland is definitief een feit: vorige week debuteerde ze op #14 en deze week levert haar tweede singlenotering in Nederland haar een top 10-hit op.

De twintigjarige Schotse is eigenlijk maar een verlegen meid; ze vindt dat haar leven, met onder meer een Brits #1-album, nu wel in een érg turbulente stroomversnelling terecht is gekomen. “Gelukkig”, zegt ze, “zijn er ook meiden zoals Kate Nash op de wereld. Kate is op ongeveer het zelfde moment doorgebroken als ik, en vestigt geregeld de aandacht op zich. En dan kan ik tenminste lekker doorgaan met mijn muziek!” Zaterdag 31 mei staat ze op Pinkpop.

‘Nude’ al elf jaar oud

Radiohead: Nude (8)

Het had zo mooi kunnen zijn: Radiohead dat met ‘Nude’ hun eerste #1-hit scoort in Nederland! In de midweek leek het er ook echt op, maar toen waren de verkopen van alle ‘Nude’-deeltjes nog meegeteld. De midweek is dan ook slechts een lijst waarin nog niet alle verkopen zijn gefilterd. In de weeklijst gebeurt dat wel, waardoor Radiohead genoegen moet nemen met een negende plek, waarmee de Britse band wel hun eerste top 10-hit scoort. Hun eerste en tot deze week grootste hit was ‘Creep (your so … special)’ uit 1993, dat tot de dertiende plaats kwam. ‘Nude’ is de elfde hit van Thom Yorke (zang/ gitaar), Ed O'Brien (gitaar), Phil Selway (drums) en de broers Jonny (gitaar) en Colin (bas) Greenwood. De groep is vernoemd naar het nummer ‘Radiohead’ op het album ‘True stories’ van Talking heads uit 1986.

Titel gewijzigd

‘Nude’ is al in 1997 geschreven en ging tijdens concerten door als ‘Big ideas’, met als toevoeging ‘(don’t get any)’. Volgens setlisten uit die tijd stond het nummer al als ‘Nude’ of ‘Neut’ geprogrammeerd. Sinds 1997 heeft het nummer diverse versies gekend. Aanvankelijk stond het nummer gepland voor het album ‘Kid a’ uit 2000, maar werd op het laatste moment geschrapt. Vervolgens werd het nummer nog maar mondjesmaat gespeeld tijdens concerten. De band wist eigenlijk niet wat er mee te doen. Dat veranderde in 2005 toen ze bezig waren met de opnames van het album ‘In rainbows’. Begin 2006 bevestigde de band dat ze het nummer ‘Nude’ hadden opgenomen met een vioolkwartet, met een nieuw arrangement van Johnny Greenwood. Halverwege 2006 meldden de leden dat het nummer tot ieders tevredenheid af was. Tijdens hun Europese tournee werd het nummer bijna overal gespeeld. Op 1 juli kun je zelf horen hoe dat klinkt als de band optreedt in het Westerpark in Amsterdam, of vier dagen later, op 5 juli, op Rock Werchter.

Tokio hotel waarschuwt voor zelfmoord

Tokio hotel: Don’t jump (9)

Inderdaad: niet springen! De nieuwe single van Tokio hotel is een oproep aan tieners om bij problemen niet te vluchten in zelfmoord, maar een andere oplossing te zoeken. De videoclip veroorzaakte nogal wat ophef: zanger Bill Kaulitz stort zich daarin van het dak van een parkeergarage. Bill heeft echter aangegeven zelf nog nooit een seconde aan zelfmoord gedacht te hebben.

‘Don’t jump’ is natuurlijk eerder al opgenomen als ‘Spring nicht’, want de gasten van Tokio hotel nemen hun albums eerst op in het Duits en vertalen vervolgens het hele zwikkie in het Engels. Hun eerste twee hits in Nederland, in 2006, waren in het Duits (‘Schrei’ en ‘Durch den Monsun’), maar daarna gingen ze in het Engels verder (‘Monsoon’ en ‘Ready, set, go!’).

De videoclip is overigens inmiddels aangepast. De zelfmoordscene komt uit de Duitstalige versie van het nummer, maar bij de Engelstalige versie zijn de sprong- c.q. val-scenes verwijderd.

Carola moet nog wennen

Carola Smit: With you (I’m in heaven)(16)

Jan Keizer beklaagt zich er over dat zijn solocarrière maar niet van de grond wil komen. Fans zouden het hem kwalijk nemen dat hij gezorgd heeft dat BZN is gestopt, want Jan wilde persé solo. Toch stond Carola Smit achter Jan zijn beslissing, al kwam deze wel hard aan. “Jan en ik waren het erover eens dat we niet te lang door moesten gaan. Het zou zonde zijn als het succes na zo een glansrijke carrière langzaam dood zou bloeden. Daarnaast was dit het moment om nog iets nieuws te doen. Over tien jaar had ik dat niet meer gedurfd. BZN was als een familie en familie wil je niet kwijtraken.”

Na (Cees) Tol & (Thomas) Tol en Jan Keizer is de inmiddels 44-jarige Carola Sier-Smit nu ook een solocarrière gestart. In februari 2007, vier maanden voor het einde van BZN, begon ze te werken aan haar soloalbum ‘Carola Smit’, dat op 25 april uitkomt. Carola begon haar muzikale carrière in 1980 met het bandje Double trouble band, waar ook Kees Plat deel van uitmaakte. In 1983 werd ze door Jack Veerman, destijds de drummer van BZN, gevraagd om Annie Schilder op te volgen, die te kennen had gegeven de groep te verlaten. Daar bleef Carola tot het einde in juni 2007.

Onzeker, maar vol levenslust

Het is nog wel even wennen. Carola: “Soms voel ik mij weer dat jonge meisje, in mijn begintijd van BZN. Eerst had ik een hele band achter mij staan, nu komen de beslissingen op mij neer. Dat vind ik best eng. Daarnaast mis ik het gebeuren na afloop: Samen het optreden nog eens langslopen”. Dat gevoel kan Carola op 10 mei nog een keer opnieuw beleven, als ze samen met de BZN’66 reunionband, met een aantal voormalige BZN-leden uit de rockperiode, zal optreden in ‘De parel’ in Fijnaart. Zelfs Annie Schilder heeft toegezegd om te komen. Voor haar eigen optredens heeft Carola een band rond zich verzamelt. “Het leuke van BZN was dat we altijd met de groep samen waren. Samen optreden, samen onderweg.” Haar eigen band heet ‘Carola and Friends’.

Frans Bauer voor derde keer in vrouwelijk duet

Frans Bauer & Laura Lynn: Al duurt de nacht tot morgenvroeg (21)

Als we niet uitkijken dan gaat alle aandacht uit naar de bruiloft van Fransje, later dit jaar, maar gelukkig is er ook nog de muziek! Voor zijn eenenveertigste hit (in veertien jaar tijd, dus hij loopt bijna drie op één) gaat hij in duet me de Vlaamse Laura Lynn. Het is niet voor het eerst dat hij met haar samen zingt: vorig jaar scoorde het tweetal al een #1-hit in Vlaanderen met ‘Kom dans met mij’. Die hit werd bij ons echter niet uitgebracht, dus dat moois ging aan onze neus voorbij. Maar dat kunnen we bij deze inhalen, want ‘Kom dans met mij’ is het tweede nummer op de cd-single. En daarbij blijft het niet, want Frans en Laura hebben inmiddels al een heel duettenalbum op de plaat gezet! De titel is, hoogst origineel, ‘Duetten’ en het album ligt binnenkort in de winkels.

Even wat cijfertjes: Laura Lynn is de derde zangeres waarmee Bauer een hitduet zingt. Eerder scoorde hij al vier hits samen met Marianne Weber en twee hits met Corry Konings. Met ‘Al duurt de nacht tot morgenvroeg’ scoort Frans zijn vijfde hit die over de nacht gaat; eerder deed hij dat ook al in de hits ‘Als sterren aan de hemel staan’ (zijn debuuthit; #14 in 1994), ‘Ich träum' von dir heut' Nacht’ (zijn kleinste hit; #84 in 1997), ‘Die zomernachten van San José’ (met Corry Konings ; #54 in 1999) en ‘Van de nacht maken wij ’n fiësta’ (zijn vorige hit; #49 in 2007). Toch heeft Bauer nog vaker over de zon gezongen, want daarmee scoorde hij al zes hits (‘Eens schijnt weer de zon’, ‘Jouw ogen stralen als de zon’, ‘Zie je al de zonnestralen’, ‘Eens schijnt voor jou de zon’, ‘Weet dat het zonnetje schijnt’ en ‘’n Beetje zonneschijn’).

Nog even over Laura Lynn: die heet in het echt Sabrina Tack, is sinds 2005 de smartlappenkoningin van Vlaanderen en scoort bij ons haar derde (en meteen ook grootste) hit. Haar hits zijn berucht om de valpartijen: ‘Je hebt me 1000 maal belogen’ verdween in februari 2006 vanaf #27 uit de Single Top 100, ‘Casanova’ verdween twee maanden later vanaf #37.

H ‘two’ O nam liedje op in de badkamer

H ‘two’ O feat. Platnum: What’s it gonna be (34)

‘What’s it gonna be’ is al bijna twee jaar oud. In september 2006 namen DJ Solution (=Selim Ben Rabha) en Oz (=Simon McDevitt) een eerste versie van het nummer op in het flatje van Selim, boven het muziekcafé ‘The golden fleec’ aan Mansfield road in Nottingham. Ze namen het nummer in de badkamer op, omdat het daar zo goed klonk. De twee, die samen muziek maken als H ‘two’ O, studeerden aan de universiteit van Nottingham, maar kennen elkaar van het dj-en in de clubs. Vorig jaar sloten de twee een contract met het plaatselijke label Insatiable en vertrokken naar Leicester. In december 2007 pakten ze het groter aan en kregen een platencontract bij het bekende dancelabel Minestry of sound. De uiteindelijke versie van ‘What’s it gonna be’ namen de twee op met hip-hop trio Platnum, dat bestaat uit Aaron Evers, Mina Poli en Michelle McKenna uit Manchester.

1/4 Kooks vervangen

The Kooks: Always where I need to be (45)

Wat is het verband tussen the Kooks en David Bowie? Simpel: de groep uit Brighton heeft zich vernoemd naar een Bowie-nummer op het album ‘Hunky Dory’. De vier Kooks (zanger Luke Pritchard, gitarist Hugh Harris, drummer Paul Garred en bassist Max Rafferty) kennen elkaar van de muziekacademie van Brighton. In 2005 besloten ze om samen een bandje te vormen. En dat bracht hen meteen succes; hun debuutalbum ‘Inside in/ inside out’ uit januari 2006 verkocht in eigen land meer dan een miljoen exemplaren.

Inmiddels is Rafferty vervangen door Dan Logan. En het nieuwe album komt eraan! ‘Konk’, zo heet het ding en vanaf vandaag, maandag, ligt het in de winkels. De single ‘Always where I need to be’ is daarvan de voorloper. Het levert the Kooks hun derde en meteen grootste hit op in Nederland.

Fouradi pakt het slim aan

Fouradi: Een nacht met jou (49)

Slimme jongens, die broertjes Fouradi! Een typisch voorbeeld van geslaagde integratie: meng Arabische invloeden met Nederlandstalige teksten, zet er een populaire dancebeat onder en voila! De Amsterdamse broers Mohamed en Brahim scoren er hun vierde hit mee, nadat ze eerder al succesvol waren met ‘1 ding’ (een hit in twee uitvoeringen) en ‘Flipmuziek’.

Een nacht met jou’ is geproduceerd door het duo Crown & Tearce en die zou je ook kunnen kennen van producties voor Gio en Maj Farah.

Gebroeders Ko houden van Wienerschnitzel

Gebroeders Ko: Wienerschnitzel (57)

De Europese Kampioenschappen voetbal komen eraan, en dat zullen we weten ook! Twee weken terug kwamen we de eerste voetbalhit al tegen, in de vorm van ‘Viva Hollandia’ door Wolter Kroes (vorige week op #19 maar deze week flink terug naar #36). De Gebroeders Ko zijn de volgenden in het ongetwijfeld lange rijtje. Met ‘Wienerschnitzel’ scoren ze hun achttiende hit. Blijkbaar hadden de heren haast, want het is een redelijk belabberde mix geworden van allerlei feest- en voetbalhits. De medley bestaat uit:
- ‘We will rock you’ van Queen, bij deze omgebouwd tot ‘Wienerschnitzel’
- ‘Na na na hey hey kiss him goodbye’ (ook vervoetbald)
- ‘Jetzt geht’s los’
- ‘Hup Holland hup’
- ‘Wij houden van Oranje’ (maar dat is oorspronkelijk natuurlijk ‘Auld Lang Syne’)
- ‘Zwaai met die handen’
- ‘Les lacs du Connemara’ (in de jumpversie van DJ Parla: ‘Liberté’)

De Megaman weet nog niet wat hij nou het liefste ziet gebeuren: Nederland Europees kampioen, of Nederland in de eerste ronde eruit, zodat al die voetballiedjes weer snel verdwenen zijn...

Martino is ondeugend

Martino: Let’s get dirty (69)

‘House it’ is een verzamel-cd vol met tracks met ‘stoute’ invloeden. En zelfs voor verzamel-cd’s hebben we tegenwoordig al themaliedjes. Het thema van ‘House it’ wordt in ieder geval gebracht door de Canadese dj Martino. Voluit heet hij Martino Lozej en hij bracht zijn producties al wereldwijd uit: in Frankrijk bij Yellow productions, in Engeland bij Defected records en in New York bij West End records. Daarnaast werkte hij samen met Suges (als the Eminence production force) en Tyrone Solomon (als the 83 West production team).

Als zangeres op ‘Let’s get dirty’ hoor je de Enschedese MC Justice, ofwel Esther de Reu. Esther is van 8 februari 1978 en ze richt zich vooral op het dansen. Ze werkt als sport-, fitness- en dansinstructrice in Enschede, in het westen van het land en in Duitsland. Maar zingen kan ze ook!

Kraak & smaak verandert naam

Kraak & smaak feat. Ben Westbeech: Squeeze me (71)

Als wij op onze blog zouden schrijven: “We hebben een nieuw volkslied, mensen. Het nummer ‘Squeeze me’ van Kraak & smaak klinkt als een combinatie van Amy Winehouse en Moby.” Dan zou dat niet zoveel zoden aan de dijk zetten. Nu echter Perez Hilton, de Amerikaanse showbizzblogger, dit op zo’n blog zet, is iedereen wakker geschrokken en een al oor. Want eerder had Perez al goede woorden voor Anouk en Bearforce 1. Van Anouk kunnen we het echter wel begrijpen …

Kraak & Smaak, het Nederlandse dj- en producers-trio uit Leiden bestaande uit Mark Kneppers (deel van het dj-duo Wipneus en Pim), Oscar de Jong en Wim Plug, zijn blij met de steun van Perez Hilton. Oscar: “We vinden het echt bizar. Hij heeft veel invloed, dus het is prettig dat iemand als hij fan van ons is. Het is een aardige steun in de rug.” Wat de gevolgen zijn van deze blogger die door miljoenen wordt bekeken, is nog afwachten. Hilton droeg bij aan de doorbraak van Britse artiesten als Mika en Amy Winehouse in Amerika. Onlangs maakte hij bekend dat hij met platenmaatschappij Warner Bros in onderhandeling is over een eigen muzieklabel. Kraak & smaak was sowieso al van plan om naar Amerika te gaan, maar ze weten nog niet wanneer. ‘Squeeze me’, de opvolger van ‘Keep me home’ (#94 in 2006), is afkomstig van het album ‘Plastic people’, deze week op #20.

naamsverandering

In datzelfde buitenland zijn er constant problemen met hun naam, die uitgesproken wordt als Crack & smack, wat betekent ‘Dope’ en ‘slaan’, allesbehalve woorden waarmee je als act te koop wilt lopen. Vorig jaar zouden ze tijdens de Europese en Amerikaanse tour van Faithless het voorprogramma verzorgen. Zouden, want verder dan drie optredens in Nederland en België kwamen ze niet. Mark Kneppers: “Het management van Faithless zei dat onze naam tegen hen kon gaan werken. Ze waren bang sponsors kwijt te raken.” Wim vult aan “In de underground vinden ze onze naam wel cool. Maar nu we mainstream beginnen te worden, worden we geweerd uit de Amerikaanse playlists.” “Daarom gaan we nu daarvoor de naam K&S voeren. En in de toekomst verleggen we het zwaartepunt geleidelijk naar die naam”, aldus Oscar.

Op ‘Squeeze me’ zingt de 26-jarige Britse zanger, pianist en cellist Ben Westbeech uit Bristol. Op zijn elfde kreeg hij van een vriend tapes toegestopt met ravemuziek. Voor Ben was het de meest opwindende muziek die hij gehoord had. Hij ging dan ook snel op zoek naar bootlegs van dergelijke tapes. Ook van hiphop was hij snel verkocht. Een half jaar werkte Ben aan het album ‘Welcome to the best years of life’, dat vorig jaar verscheen. Tijdens de optredens van Kraak en smaak in het buitenland, kwam Ben met ze in contact. Dat heeft geresulteerd in de opnames van het nummer ‘Squeeze me’.

Tweede hit voor Nouveau beats

Nouveau beats: Vip (84)

In september bereikte ‘Can u handle’ #63. Het was de kennismaking met Nouveau beats, oftewel Pepijn Gaalman (Bangkok, 13 maart 1986) en Niels Brooimans (Boxtel, 11 november 1986). Pepijn werd op zijn tweede geadopteerd door Nederlandse ouders. Zijn interesse voor muziekinstrumenten zat er al vroeg in. Op zijn zesde zette hij een eigen drumtoestel in elkaar. Voor Niels begon het met de muziek op de basisschool. In navolging van de dj daar, besloot Niels op twaalfjarige leeftijd zijn eigen drive in show te beginnen. Op één van de examenfeesten, draaide hij samen met Pepijn, waarmee Nouveau beats een feit werd. ‘Smoke on the dancefloor’ lag al als opvolger van ‘Can u handle’ klaar, maar miste de hitparade. Dat lukt ze nu wel met ‘Vip’, binnen op #84.

Maximus vs Banks opnieuw met een cover

Maximus vs Banks feat. Kyrscha: Knockin’ (87)

Met het restylen van oude hits of het gebruiken van klassieke thema’s, geven DJ Maximus vs Banks al sinds 2005 hun visitekaartje af. In 2005 namen ze er twee onder handen: ‘Take on me’ van A-ha (#37) en ‘Zombie’ van the Cranberries (#49). Ook in 2007 was het twee keer raak: ‘I won’t let you down’ van PhD (#66) en ‘SQ vibez part one’, de ‘Boléro’ van Maurice Ravel (#57). Dit keer kozen de twee voor ‘Knockin’’, in 1995 een #2-hit voor Double vision. Zij worden daarbij geassisteerd door zangeres Kyrscha.

Zweedse Hilda wilde eerst leren kunstschaatsen

Hilda: Knocking on your door (86)

In 1991 zong Clouseau over ene ‘Hilda’ en kwam daarmee tot #29. Maar dat ging vast niet over de Hilda die met ‘Knocking on your door’ deze week haar Nederlandse hitparadedebuut maakt op #86. ‘Onze’ Hilda was in 1991 zo’n elf jaar oud en komt uit Sundbybergs, in de buurt van Stockholm in Zweden. Daar werd ze 23 jaar geleden geboren als Hilda Eidhagen.

Ze kon al schrijven toen ze vijf jaar was. Muziek had altijd al haar belangstelling, maar toch koos ze op haar negende om te gaan kunstschaatsen. Aangezien dat veel van haar tijd en energie eiste, stopte ze daar op haar vijftiende mee. Op school was ze naar eigen zeggen ‘het stereotype slimme kind’. Hilda: “Ik vond wiskunde leuk en hield van lezen en schijven. Ik begreep niet dat het verkeerd was om school leuk te vinden. Ik werd gepest, ik had een dikke bril. In de brugklas had ik er genoeg van. Ik maakte vrienden, ging te veel make-up dragen en besloot dat ik niet langer een nerd wilde zijn. Ik wilde cool zijn. Mijn puberjaren waren behoorlijk wild, maar rond mijn zeventiende was ik al een stuk rustiger.”

Idols

Muzikaal gezien ging haar interesse uit naar the Backstreet Boys. Een tijdje was ze verliefd op zanger Nick Carter. Daarna kreeg Britney Spears alle aandacht. Maar Hilda heeft ook de klassieken weten te waarderen, zoals Stevie Wonder en Aretha Franklin. In 2005 deed Hilda mee aan de Zweedse versie van ‘Idols’ en eindigde bij de laatste twintig. Op 20 september 2005 was het Idols-avontuur voor haar voorbij. Een jaar later speelde ze mee in de Zweedse versie van de Walt Disney film ‘Jump in!’

Internationale carrière

In Stockholm zit Hitworks, voorheen Starlab records. Het is niet alleen een platenlabel, maar ook een hitfabriek. Aan de lopende band werken diverse componisten en producers aan nieuwe nummers. Peter Sahlin, de baas van Hitworks, is één van die componisten en schreef mee aan ‘Knocking on your door’ dat begin 2007 in Zweden werd uitgebracht. In mei van dat jaar werd de single opgevolgd door het album ‘To be continued’. Sinds januari 2008 wordt er ook aan haar internationale carrière gewerkt. In maart was ze voor promotie in ons land. En niet alleen wij moeten aan haar geloven, ook in de rest van de Benelux, België en Luxemburg. Dus kunnen de fans haar eindelijk in levende lijve ontmoeten.

Eva Jane komt uit een muzikale familie

Eva Jane: Spinning around (92)

Eva Jane Smeenk uit Valkenswaard heeft de muziek met de paplepel ingegoten gekregen. Haar moeder was zangeres, haar vader zanger/gitarist en haar broer toetsenist. Ze groeide op met de muziek van Stevie Wonder, Ella Fitzgerald en Michael Jackson. Sinds haar zestiende is Eva Jane ook zelf professioneel actief in de muziek. Eerst in een bandje met haar broer, daarna als achtergrondzangeres bij Boney M., the Three degrees en Paul Young. Maar ze zingt ook gerust mee in koortjes van Corrie Konings, Frans Bauer, K3, Boris en Trijntje Oosterhuis. In 2003 zong ze mee op het nummer ‘Het is te laat’ van André Hazes.

Al in 1997 nam Eva een album met haar vader op. In 2001 verscheen het album ‘Queen of bees’. In 2003 begon ze op de Rockacademie in Tilburg. Ze zong in verschillende coverbands en was de stem achter ontelbare commercials. De doorbraak komt nu met ‘Spinning around’ dankzij de TMF Kweekvijfer, waarbij Nederlandse artiesten de kans krijgen zich muzikaal te ontwikkelen en uiteindelijk een single en videoclip op mogen nemen. Eerdere succesvolle artiesten uit de TMF Kweekvijfer zijn onder anderen Ninthe, Darryl, Good things end en the Girls en DeNnis. ‘Spinning around’ werd geschreven door Jules Reivers en Roel Gommans, oftewel Jules & Raoul, die zelf ook al enige hits op hun naam hebben staan.

Pete Philly & Perquisite eindelijk op weg naar echte hit?

Pete Philly & Perquisite: Empire (93)

De Megaman is benieuwd hoe het de nieuwe single van Pete Philly & Perquisite zal vergaan... Van hun voorgaande acht hits kwam er slechts eentje boven de 90 uit... ‘Grateful’ stond in oktober 2005 op #57, maar alle andere hits van dit tweetal kwamen niet verder dan respectievelijk de plaatsen #91, #98, #97, #100, #91 en #98. Geen beste score dus voor de mannen.

‘Empire’ is hun nieuwe poging; het is de tweede single van het album ‘Mystery repeats’. Voor de clip gingen Pieter Monzon en Pieter Perquin (want zo heten ze eigenlijk) naar Tokio. Dat leverde hen in ieder geval een mooie clip op; nu nog duimen voor een mooie hit.

Album Top 100: Jeroen mist #1

In de Album Top 100 lukt het ook Jeroen van der Boom niet om Amy Winehouse van de eerste plaats te verdrijven, is Daniel Lohues nog steeds ‘Allenig’, legt Kraak en smaak de lat hoger met het tweede album en schrijft Giovanca haar liedjes in de metro.

Amy Winehouse: Back to black (1)
Je zou toch onderhand zeggen dat iedereen die plaat al in huis heeft… Maar nee hoor, al voor de dertiende achtereenvolgende week gaat Amy Winehouse aan kop van de Album Top 100; en dan te bedenken dat ze al 55 weken genoteerd stond toen ze uiteindelijk pas op #1 terechtkwam! De laatste keer dat een album nóg langer aaneengesloten op #1 stond, daarvoor moeten we helemaal terug naar 1980: toen stonden de ‘Grootste hits’ van BZN van maart tot juni veertien weken achter elkaar bovenaan, een record dat Amy volgende week dus kan gaan evenaren.

Jeroen van der Boom: Jij bent zo (2)
Nadat in de afgelopen weken al R.E.M., Duffy, Racoon, Alain Clark, Michael Jackson, Lenny Kravitz en Ayreon op #2 sneuvelden, komt deze week ook Jeroen van der Boom niet verder dan de tweede stek. Het album ‘Jij bent zo’ is al goud, maar voor die certificering gelden alleen de exemplaren die van de fabriek naar de platenzaken gaan; het zegt dus nog niets over de winkelverkopen aan muziekliefhebbers. Vandaar dus dat Jeroens album al goud was voordat het in de winkel lag en vandaar dus dat Van der Boom met zijn eerste albumhit niet op #1 debuteert: blijkbaar zagen de platenhandelaren er meer toekomst in dan de platenkopers... ‘Jij bent zo’ strandt op 13% van de koppositie.

the Rolling stones: Shine a light (7)
Een zevende plaats voor ‘Shine a light’, da’s helemaal niet verkeerd voor the Rolling stones. Hun live-albums scoren de laatste jaren niet echt opzienbarend; zo kwam ‘Live licks’ in november 2004 tot #19 en bereikte ‘No security – live’ in november 1998 plaats #15. Nee, dan deed ‘Still live’ het in 1982 beter, want die wist toen de eerste plek te bereiken!
Het album ‘Shine a light’ is feitelijk de cd-weergave van de concertfilm die regisseur Martin Scorsese maakte over de ‘Bigger bang’-tour van de Stones in 2006; hun meest succesvolle tour aller tijden: verdienden er ruim een half miljard dollar mee! De Megaman heeft de twee uur durende filmversie nog niet gezien, maar het schijnt spectaculair te zijn. Maar wat wil je: Scorsese is een topregisseur; hij is bovendien groot fan van the Stones en maakte al muziekfilms als ‘The last waltz’ (in 1976, over the Band) en ‘No direction home’ (in 2005, over Bob Dylan. Bovendien huurde Scorsese voor ‘Shine a light’ de beste (Oscarwinnende) cameramannen in en gebruikte hij maar liefst achttien camera’s om alles vast te leggen. Luisteren én kijken dus!

Daniel Lohues: Allenig II (15)
Kijk, dat lijkt er al meer op, meneer Lohues! ‘Allenig II’ is het tweede album in een vierluik van deze Drent, die in groepsverband natuurlijk bekend is geworden als de zanger van Skik. Lohues bracht in 2006 zijn solodebuut ‘Allenig’ uit, maar dat kwam niet verder dan #41. Deel 2 doet het al een stuk beter; die vijftiende plek is zelfs de hoogse positie waarop Daniel ooit stond! Met zijn vijf Skik-albums kwam de zanger uit Erica nooit hoger dan #19 in 1999 en samen met de Louisiana blues club bleef hij in 2005 steken op #42. Lohues werkt met thema’s: hij drapeert elke ‘Allenig’ om een seizoen.

Kraak en smaak: Plastic people (20)
‘Squeeze me’ is de single van het album ‘Plastic people’ van Kraak en smaak, en komt deze week binnen op #71 in de Single Top 100. ‘Plastic people’ is het tweede album van Mark Kneppers, Oscar de Jong en Wim Plug, na ‘Boogie angst’ uit 2006 (#67). Het eerste album werd zeer positief ontvangen, dus hebben ze de lat voor ‘Plastic people’ hoger gelegd. Op het album worden ze bijgestaan door Ben Westbeech (op de single ‘Squeeze me’), Brydon (producer Moloko), Dudley Perkins, hip-hopper en zangeres Carmel.

Beef: The original (29)
Na vijf albums heeft Beef weer de touwtjes zelf in handen genomen. Op ‘The original’ doen ze alles zelf, dus ook de productie. Beef werd in 1999 opgericht door Pieter Both (zang), Hans Deijnen (drums) en Koen Lommerse (bas). In de afgelopen jaren heeft de groep diverse bezettingen gekend. Ze zijn vooral geroemd om hun live reputatie, in binnen en buitenland. Op 5 mei staan ze op de bevrijdingsfestivals in Wageningen en Amsterdam. Op 1 juni zijn ze het voorprogramma van Black uhuru in … Nairobi!

Angerfist: Mutilate (64)
Met een naam als Angerfist zou je denken te maken te hebben met een metal/hardrock band. Achter Angerfist blijkt de Nederlandse hardcoreproducer/dj Danny Masseling (Almere, 20 juni 1981) schuil te gaan. Danny is al sinds zijn zestiende bezig met muziek, en heeft inmiddels diverse singles en EP’s uitgebracht. Tijdens optredens bedekt Danny zijn gezicht met een wit ijshockey masker. Het masker is afgeleid van de horrorfilm ‘Friday the 13th’, waarin moordenaar Jason Voorhees een ijsmasker droeg. Leuke jongen die Danny!

In flames: A sense of purpose (70)
Uit Zweden komt niet alleen zangeres Hilda (zie Single Top 100), maar ook de melodische deathmetalband In flames. De band bestaat uit zanger Anders Fridén, de gitaristen Björn Gelotte en Jesper Strömblad, basgitarist Peter Iwers en drummer Daniel Svensson. Hoewel de band al sinds het eind van de jaren ’80 bestaat, en al bijna tien albums heeft uitgebracht, scoren ze nu pas in ons land met het album ‘A sense of purpose’ op #70.

Giovanca: Subway silence (76)
In december 2007 maakten we voor het eerst kennis met Giovance op de vrolijke hitsingle ‘As long as we’re in love’, haar duet met Wouter Hamel. Na zo’n tien jaar vooral als achtergrondzangeres te hebben opgetreden, is het nu tijd voor eigen werk. Op ‘Subway silence’ kan Giovanca Desire Ostiana (Alkmaar, 22 maart 1977) laten horen ook solo haar mannetje te staan. De titel van het album slaat op de metro waarin ze veel reist, en de meeste nummers schreef. Niet alleen in Amsterdam, maar ook in Parijs en New York. Giovanca: “In de stad is het altijd heel druk, en in de metro kun je je dan even terugtrekken. Ik ontdekte dat ik in de metro vaak nog snel wat dingen deed, een tekst of een nummer uit mijn hoofd leren. In die tijd van A naar B flanste ik hele dingen in elkaar. In de metro kun je even je eigen wereldje creëren. Het is begonnen toen ik stiekem nummers ging schrijven in de metro. Je ziet veel om je heen, daar raakte ik door gefascineerd. Dat er allemaal mensen bij elkaar zitten die allemaal dingen doen en niet met elkaar praten. Vandaar ook de naam Subway Silence.”

Keith Caputo: A fondness for hometown scars (88)
Een man die wat meegemaakt heeft: zowel de vader als de moeder van hardcore-zanger Keith Caputo zijn overleden aan een overdosis heroïne. New Yorker Caputo brak in 1989 door als zanger van Life of agony. Die band scoorde bij ons drie albumhits, waarvan ‘Soul searching sun’ in 1997 op een fraaie zestiende plaats terechtkwam. Met zijn solodebuut ‘Died laughing’ bereikte hij in 2000 plaats #67. Ook op single was hij al te horen, en wel vorig jaar: in februari bereikte hij zelfs de top 10, als hulpje van Within temptation op ‘What have you done’. Zijn nieuwe album, ‘Fondness’, pakt het wat bescheidener aan met een binnenkomst op #88.


Mgmt: Oracular spectacular (93)
Als je nog nooit van Mgmt hebt gehoord, dan kan dat kloppen. Voorheen noemden Ben Goldwasser en Andrew VanWyngarden zich the Management. De twee kennen elkaar sinds 2002 van de Wesleyan universiteit in Brooklyn, New York. Ze experimenteerden met rock en elektronica, en waren niet echt bezig met het opzetten van een bandje. Pas na hun afstuderen in 2005 maakten ze daar echt werk van. In 2006 leverde al hun inspanning een platencontract op, en in november 2007 werden ze uitgeroepen tot ‘veelbelovende act’. Eindelijk kan iedereen beoordelen of deze mooie woorden ook terecht zijn met het debuutalbum ;Oracular spectacular’. De titel belooft in ieder geval al veel!