maandag 10 augustus 2009

Damaru en Jan Smit verpesten feestje Madonna

Damaru: Mi rowsu (ik heb een tuintje in mijn hart) / Damaru & Jan Smit: Mi rowsu (tuintje in mijn hart) (1) *** tweede week op #1 ***

Net als het nummer, zo relaxt staan Damaru & Jan Smit voor de tweede week op de eerste plaats van de Single Top 100 met ‘Mi rowsu (tuintje in mijn hart)’. Het verschil met de #2, ‘Celebration’ van Madonna, is 77%. Zo’n groot verschil kwam voor het laatst voor op 16 mei, toen ‘Halleluja’ van Lisa een voorsprong had van 95%. Jan zingt zijn deel in het Surinaams, dus dat moest hij nog wel even leren. Damaru, zelf Surinamer, schreef de tekst voor Jan uit, waarop die het voor zichzelf fonetisch spelde. Jan nam zijn deel apart op, dus zonder dat Damaru er bij was. Inmiddels zijn de twee niet meer onafscheidelijk.

De Jeugd heeft de toekomst

‘Mi rowsu (tuintje in mijn hart)’ stond in 2007 in de versie van Damaru zeven weken bovenaan de Surinaamse hitparade. Hij had het nummer geschreven voor zijn dochter Denoura, zijn rowsu (roos). Dat het nummer ook een hit werd in Nederland, is deels te danken aan Freddie Tratlehner, beter bekend als Vieze fur van de Jeugd van Tegenwoordig. Hij mailde Kees de Koning, van platenlabel Top notch, over het nummer. Deze zag er vanaf het begin wel een hit in. Alleen het was nog wachten op de juiste gelegenheid om het uit te brengen. Die deed zich voor op 7 maart, toen Damaru naar Nederland kwam voor een optreden in Raymann is laat. Kees nam contact met hem op en bracht het nummer hier uit. 3FM dj Giel Beelen pikte het nummer op en de rest is bekend. Sinds afgelopen woensdag is er door Damaru & Jan Smit ook een videoclip bij gemaakt. Er is zelfs sprake van een toer door Suriname, waar Jan ook zeer populair is.

nog een versie

Naast de twee versies van ‘Mi rowsu (tuintje in mijn hart)’, is er nog een derde versie. Rudy Mackay, dj op 3FM, heeft onlangs een Engelstalige versie van het nummer opgenomen, samen met the Madd. Wellicht binnenkort ook in de Single Top 100? En voor wat voor goed doel?

Want de volledige opbrengst van ‘Mi rowsu (tuintje in mijn hart)’ door Damaru & Jan Smit, gaat naar SOS Kinderdorpen. Afgelopen woensdag konden de twee al een cheque ter waarde van € 10.000 overhandigen aan de stichting.


De grote vraag rest nu, zal ‘Mi rowsu (tuintje in mijn hart)’ nog een week de eerste plaats bezet houden? Of viert Madonna volgende week een feestje met ‘Celebration’? En wat doet ‘Lippen op de mijne’, de nieuwe single van Nick & Simon? Volgende week weten we het.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten