maandag 14 september 2009

Gerard Joling neemt liedje op wat Toppers nalieten te doen

Gerard Joling: Engel van mijn hart (3) *** hoogste eersteweeks ***

Toen op 1 februari ‘Shine’ van de Toppers het Nationaal Songfestival won, was het te verwachten dat de #2 toen, ‘Angel of the night’, vroeg op laat ook op single zou verschijnen. Het is echter niet de Toppers van toen (René Froger, Gordon en Jeroen van der Boom), maar voormalig Topper (hoelang nog??), Gerard Joling die er nu een hit mee scoort, zijn 54ste inmiddels. Componist Edwin van Hoevelaak, tevens producer van Jeroen van der Boom, had het liedje aan Gerard aangeboden, maakte er een Nederlandse tekst op en noemde het ‘Engel van mijn hart’.

niet van de Toppers

Volgens Gordon, die woedend was dat Gerard het nummer heeft opgenomen, had hij dat niet moeten doen of op z’n minst had hij even kunnen bellen. Want de Toppers hadden het nummer zelf willen uitbrengen op single. Dat het er nog niet van gekomen was, komt door de privé-perikelen van René Froger; zijn beide ouders overleden kort na elkaar.

Edwin Hoevelaak reageerde daarop met: “Het is mijn nummer en ik kan er mee doen wat ik wil. Als de Toppers het hadden willen uitbrengen was dat geen probleem geweest. Maar ik heb sinds het Nationaal Songfestival in februari taal noch teken van ze vernomen. Toen ik onlangs Gerard Joling tegen het lijf liep vroeg ik hem of dat geen leuk nummer voor hem was. En hij had er wel oren naar.” En ook Gerard zelf vindt dat het nummer niet van de Toppers is. Gerard: “Het ligt misschien een beetje gevoelig, en ik heb tegen Edwin gezegd dat ik geen gezeik wil. Hij zei: 'ik wil het heel graag met je opnemen. Het is nog helemaal niet zeker of het een single wordt. De boel is voor de zoveelste keer weer besmeurd.” Maar inmiddels weten we beter. Overigens is de oorspronkelijk Engelse tekst van ‘Angel of the night’ van Bruce Smith. Het schijnt dat hij overweegt stappen te ondernemen omdat hij geen toestemming heeft gegeven dat zijn tekst letterlijk vertaald is in het Nederlands. Of dit nu weer een zoveelste gerucht is dat iemand in de wereld heeft geholpen? Het maakt niet uit, want Bruce zal geen stappen ondernemen, hij kan binnenkort waarschijnlijk zijn eerste #1 tegemoet zien!

Toppers reünie

Zonder dat de eerste lichting Toppers er erg in heeft, zijn ze in de Single Top 100 weer herenigd. Want alle drie staan ze genoteerd en daarnaast ook nog Jeroen van der Boom, de nieuwe Topper. Hier volgen de noteringen van de vier heren op een rijtje:
#3 – Gerard Joling: ‘Engel van mijn hart’
#7 – Jeroen van der Boom: ‘Dat weet je’
#47 – The John Marks project feat. René Froger: ‘Sledgehammer’
#82 – Gordon: ‘Niemand lacht zoals jij’
Waar maakt Gordon zich nou druk om, ook hij nam toch een Toppers-liedje op? Zie ook onder #82: Gordon met 'Niemand lacht zoals jij'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten