zondag 4 oktober 2009

Marietje pakt de draad weer op

Maribelle: Ik geef me over (90)

Volgend jaar wordt ze vijftig, Marietje Kwakman, geboren in Volendam op 4 april 1960. Haar eerste hit scoorde ze in 1981 met ‘Marionette’ (#13), waarmee ze meedeed aan de Nationale finale van het Eurovisie songfestival. Maar het was niet Marietje die naar Dublin mocht, maar Linda Williams met het nummer ‘Het is een wonder’, dat negende eindigde. Drie jaar later ging Marietje alsnog naar het Eurovisie Songfestival met ‘Ik hou van jou’ dat dertiende eindigde en #21 in de hitparade.

BZN

Voor Marietje begon het allemaal op jonge leeftijd met het zingen in diverse koren. In 1972 verscheen haar eerste plaatje: ‘Laat het altijd vrede zijn’, samen met het Volendams operakoor. In 1976 maakte ze kort deel uit van BZN, die van stijl wilden veranderden. Maar vlak voor de doorbraak met ‘Mon amour’, waarvoor ze de demo nog heeft ingezongen, verlaat ze de groep. Twee jaar later richt ze samen met Jan Buys (Tuf) de band Spryng op, dat een aantal singles uitbrengt, veel optreedt maar geen hitparade notering krijgt. Het is de tijd dat Marietje verandert in Maribelle. Spryng blijft nog bestaan tot 1991, waarna ze definitief solo gaat. ‘Ik geef me over’ is haar zevende hit en de voorloper van een heel album.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten