zondag 29 november 2009

Belgen hebben hun eigen André Rieu

Strato vani: Amboss polka (84)

In Duitsland hebben ze James Last (volgens sommigen ook wel overlast genoemd) en wij hebben André Rieu. En sinds 2002 hebben de Belgen Strato vani, een orkest dat net als de twee voorgaande orkestleiders, populaire deuntjes bewerkt. Oprichter van Strato vani is Marc Cortens, die onder andere nummers schreef voor Dana Winner. Tot 2002 was hij producer van de Vlaamse dancegroep X-session, dat stopte omdat de zanger zijn eigen weg ging. Eigenlijk kwam dat Marc wel uit, want nu kon hij zijn droom verwezenlijken: spelen met een eigen orkest, dat werd Strato vani.

moeder

De naam Strato vani heeft Marc samen met zijn moeder bedacht. Marc: “Bij Strato mag je denken aan Stradivarius. Dat is een beroemde soort violen. Strato komt ook van de gitaar
Fender Stratocaster. Daar speel ik zelf het liefst op. Strato was wat kort als naam. "Waarom zet je er niet ‘vani’ achter?" zei mijn moeder. En ja, dat klinkt goed. Zo kregen we Strato-vani”. Dirigent werd Luk Smets, voorheen lid van de Belgische popgroep the Pebbles. ‘Amboss polka’ is afkomstig van het inmiddels zevende album ‘Strato vani in Holland’, met nummers als ‘Mississippi’, ‘Vrijgezel’ en het ‘Wilhelmus’. In eigen land verkocht het orkest al meer dan 200.000 albums. Voor zijn rust zal Marc nooit naar muziek luisteren. Marc: “Dan ga ik fietsen of lopen aan de kust. Zo wil ik mijn hoofd even leegmaken. Ik zie veel mensen sporten met een walkman. Dat zal ik nooit doen. Muziek stopt daar voor mij. Ik wil dan rust.” Amboss polka’ is, in tegenstelling tot wat het label beweerd, geen compositie van Marc en Luc. Het nummer werd halverwege de negentiende eeuw gecomponeerd door de Duitse componist Albert Parlow. Albert was muzikant in het Pruisische leger en had al enige marsen geschreven. ‘Amboss polka’ ontstond bij toeval. Het bijzondere bij deze polka, is dat voor het eerst een aambeeld als instrument werd gebruikt. In 1888, 64 jaar oud, overleed Albert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten