maandag 14 december 2009

Ronnie Ruysdael volgt zijn liefde: de smartlap

Ronnie Ruysdael voorheen van de Sjonnies: Nooit meer (65)

Na bijna negentien jaar en een dozijn hits, waaronder de #5-notering ‘Dans je de hele nacht met mij’ in 1995, houdt Ronnie Ruysdael het voor gezien bij de Sjonnies en gaat solo. Niet dat hij er zonodig zelf mee wilde stoppen, maar omdat Konstantijn, die de meeste teksten schrijft, in maart 2008 aangaf, een andere weg in te willen slaan, zag hij het ook niet meer zitten om door te gaan. Daarnaast had Ronnie, omdat de muzieksmaak zich de laatste tijd anders ontwikkelde, het ook wel een beetje gehad. Ronnie: “Ik ga vooral voor de gezelligheid. Zoals we in het begin deden met nummers als ‘Pappie, loop toch niet zo snel’. Daar ligt mijn liefde.”

bierviltje

‘Nooit meer’ stamt uit het Italiaans en is geschreven door Domenico Modugno (van ‘Nel blu dipinto di blu’ / ‘Volare’) & Riccardo Pazzaglia. Domenico nam het nummer, Meraviglioso, in 1967 op. Het was echter niet die versie, die de aanleiding vormde voor het schrijven van ‘Nooit meer’. Toen Ronnie de afgelopen zomer op een Italiaans terras zat, hoorde hij de versie die Negramaro er eerder dit jaar van maakte. Aan de ober vroeg Ronnie hoe het nummer heette, die het voor hem op een bierviltje schreef. Thuisgekomen bleek dat er ook nog een versie, het origineel, van Domenico was. De Nederlandstalige versie, ‘Nooit meer’, die Ronnie toen opnam ligt dan ook tussen beide uitvoeringen in.

trouwambtenaar

Naast het zingen van smartlappen wil Ronnie zijn werkterrein verbreden. Voortaan wil hij ook door het leven gaan als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijk stand in zijn woonplaats Nijmegen. “Dat is een groot verschil met die jongens van mij. Zij zijn echte muzikanten, willen graag naar festivals, maar ik doe nog altijd heel graag bruiloften en partijen. Ik vind het heerlijk om zo’n bruidspaar in het zonnetje te zetten. Als ze willen, doe ik er nu ook de officiële voltrekking bij. Ik heb er al twee staan voor volgend jaar.” En daarnaast heeft Ronnie ook nog zijn 4 uur durende bizarre familieshow!

doorstart

Het laatste concert van de huidige Sjonnies is op 27 december in Lent bij Nijmegen. Maar het vertrek van Konstantijn en Ronnie, betekent niet het einde van de Sjonnies. Friso gaat door met de Sjonnies. De opengevallen plekken worden ingevuld door zanger Harm en gitarist Paddo. In november verscheen al ‘Simpel lied’, de eerste single van de nieuwe Sjonnies.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten