maandag 18 januari 2010

Kane staat nummer af aan film

Kane: Love over healing (27)

2009 was een beslissend jaar voor Kane. Na het over geproduceerde album ‘Everything you want’ in 2008, kwamen Dennis van Leeuwen en Dinand Woesthoff vorig jaar met ‘No surrender’, waarop ze weer teruggaan naar hun begintijd: een bandje dus. Single en album bereikten moeiteloos de tweede plaats. De tweede single, ‘Love over healing’, is de titelsong van de film ‘Komt een vrouw bij de dochter’ naar het gelijknamige boek van Kluun, maar is niet speciaal voor de film geschreven. Het nummer was al af voordat Reinout Oerlemans, regisseur van de film, contact zocht met Dinand. Reinout had gehoord dat er een nieuw Kane-album aan zat te komen. Reinout: “Het werk van Kane volg ik al jaren en ik ben een groot fan. Ik heb veel bewondering voor Dinand als artiest. Bij het horen van het nummer ‘Love over healing’ was ik meteen verkocht. Het was het perfecte nummer voor de titelsong van mijn film, zo breekbaar en mooi. Maar bovenal raakt het de kern van de film en dat maakt het voor mij essentieel. Deze titelsong voelt als een soort bekroning na een lang en zeer inspirerend proces. Ik ben zeer blij om met Dinand samen te kunnen werken.”

niet op single

Eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling om ‘Love over healing’ op single uit te brengen. Kane had heel andere plannen voor de singles van het album ‘No surrender’. Maar wanneer je liedje in de grootste bioscoophit sinds tijden zit, ontkom je er niet aan. Regisseur Reinout Oerlemans maakte een videoclip voor de heren met materiaal dat niet in de film zit.

liefde boven alles

‘Love over healing’ gaat niet over de eigen ervaringen van Dinand met kanker, die in 2004 zijn vrouw Guusje Nederhorst aan de ziekte verloor. Het is dus geen autobiografisch liedje. Maar onwillekeurig wordt door de verfilming van Kluuns boek ook Dinand zijn verleden weer opgerakeld. Dinand: “Ik ging heel anders om met de ziekte van mijn vrouw. Waar Kluun linksaf ging, ben ik een totaal andere weg ingeslagen. Die twee dingen kunnen niet verder uit elkaar liggen.” Ondanks dat Dinand monogamie ontzettend belangrijk in een relatie, verklaarde hij onlangs in een interview er wel mee te kunnen leven als zijn vrouw Lucy Hopkins een keer over de schreef zou gaan. Dinand: “Vroeger riep ik altijd dat het dan meteen klaar zou zijn, maar dat is niet zo. Dat is ook waar het nummer ‘Love over healing’ over gaat. Liefde boven pijn, verdriet en verraad.”

return to Java

Aanstaande zaterdag, 23 januari, gaat de voorverkoop van start van het concert dat Kane op vrijdag 18 juni geeft op het Amsterdamse Java eiland. In 2004 stonden ze daar ook en sindsdien is het één van hun drie favoriete plekken om op te treden. Dinand: “De locatie is fantastisch, met veel Amsterdamse bootjes en een toppubliek. Nu, zes jaar later, gaan we er weer spelen. ‘Return to Java’ noemen wij Indo's het met een glimlach. We gaan weer op Java spelen! Of liever gezegd, mogen we weer op Java spelen. Geweldig!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten