zondag 4 april 2010

Gedroomde #1 voor Gerard Joling

Gerard Joling: Ik leef mijn droom (3) *** eerste week op #1 ***

Het zat er natuurlijk dik in dat ‘Ik leef mijn droom’ van Gerard Joling de eerste plaats zou bereiken. De publiciteitsmachine draait op volle toeren, want Gerard zit 25 jaar in het vak. De afgelopen week ging geen dag voorbij of hij was wel ergens op het tv-scherm te zien. Daarnaast is Gerard druk bezig met instores, dat zijn optredens in het land, waarbij zijn gekochte plaatjes van zijn handtekening kunnen worden voorzien. Om die #1-positie te behouden zal hij de komende week dan ook nog veelvuldig in het land zijn om zijn single te promoten. Behalve de single krijgen de fans er ook een mooie poster of een ‘Ik leef mijn droom’ polsbandje bij. En welke (vrouwelijke) fan wil dat niet?! Bovendien is de afgelopen week de videoclip bij het nummer eindelijk afgekomen, opgenomen in een terminal in Den Haag, waarbij Gerard letterlijk door zijn fans werd gedragen. Gerard blijft dus nog wel even in ‘dromenland’.

‘Ik leef mijn droom’ is Gerard zijn achtste #1-hit in de Single Top 100 en haar voorlopers. We zetten ze even op een rijtje:
1985: ‘Ticket to the tropics
1989: ‘No more bolero’s’
2007: ‘Maak me gek’
2007: ‘Blijf bij mij (dit zijn voor mij de allermooiste uren)’, postuum duet met André Hazes
2008: ‘Ik hou d’r zo van’
2008: ‘Laat me alleen’, postuum duet met Rita Hovink
2009: ‘Engel van mijn hart’
2010: ‘Ik leef mijn droom’
Met acht #1-noteringen heeft hij André Hazes ingehaald (7 stuks), staat er drie af van Jan Smit (elf stuks) en zes van Marco Borsato (veertien #1-hits).

‘Ik leef mijn droom’ stijgt in de tweede week van de derde naar de eerste plaats. Het is de tweede keer dat een single van Gerard dat in de tweede week lukt. De eerste keer was ‘Blijf bij mij (dit zijn voor mij de allermooiste uren)’, zijn postume duet met André Hazes, dat op 19 mei 2007 van 43 naar #1 steeg. Dit keer was de sprong kleiner, van de derde naar de eerste plaats, en dat komt maar weinig voor. Het is pas de vierde keer dat een nummer vanaf de derde plaats in de tweede week naar #1 stijgt. Gerard zijn drie voorgangers zijn:
- 2001 Def Rhymz & Lloyd: ‘Schudden/Puf’
- 2003 Jim: ‘This love is real’
- 2005 Lange Frans & Baas B: ‘Het land van …’
Daarbij de opmerking dat ‘Schudden/Puf’ van Def Rhymz eigenlijk een hit op herhaling was. De single ‘Puf/Schudden’ stond eind 2000 al vier weken genoteerd, maar toen de single werd omgedraaid, kwam het begin februari binnen op de derde plaats en steeg de week daarop naar
de eerste plaats.

Gerard vs Jan Smit: 2:1

De #1-hit ‘Ik leef mijn droom’ van Gerard Joling gaat ten koste van ‘Leef nu het kan’ van Jan Smit, dat in de vijfde week naar de tweede plaats zakt. En dat is al de tweede keer dat Gerard dat doet, Jan van de eerste plaats gooien. Op 3 oktober 2009 steeg zijn single ‘Engel van mijn hart’ naar de eerste plaats en verdreef daarmee ‘Mi rowsu (tuintje in mijn hart)’ van Jan Smit in duet met Damaru. Jan op zijn beurt ‘begon er mee’, want op 7 april 2007 kwam zijn single ‘Op weg naar geluk’ binnen op de eerste plaats, waardoor ‘Maak me gek’ van Gerard zelfs twee plaatsen onderuit ging en naar de derde plaats zakte. Daar tussenin zat ‘Freefall’ van Jeckyll & Hyde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten