maandag 16 augustus 2010

Dries Roelvink wordt #1 gegund

Dries Roelvink: Alleen door jou (1) *** hoogste eersteweeks ***

“Maakt mij echt niet uit wat je van de single vindt, als je ‘m maar koopt. Help me nu aan mijn nummer 1-hit”, twitterde Dries Roelvink de afgelopen weken. Vierduizend legaal gedownloade exemplaren van zijn single zouden voldoende moeten zijn. Vervolgens maakte hij korte metten met critici. “Hitlijstmanipulatie? Mijn volgers kopen de single normaal. Volgende week zal het mij een rotzorg wezen als je de single illegaal downloadt, maar deze week legaal kopen!”

Dries Roelvink heeft begin januari goed opgelet. De heren van Jurk! riepen via twitter op om hun nummer ‘Zou zo graag’ te downloaden, hetgeen bij een #1-positie een gratis kaartje voor een Jurk!-concert opleverde. Dat lukte Jurk! zonder enige moeite. Dat leek Dries ook wel wat, want dan zou hij, ondanks dat hij al zo’n 26 jaar aan de weg timmert, eindelijk verlost worden van het imago van de b-artiest. Toen hij dan ook afgelopen vrijdag hoorde dat ‘Alleen door jou’ op #1 was binnen gekomen, is hij direct met kleren en al het zwembad in St. Tropez, waar hij verblijft, gesprongen en twitterde hij: “Nooit meer kan iemand zeggen dat ik een B-artiest ben. Hier heb ik het 26 jaar lang voor gedaan”. Zijn grote voorbeeld is waarschijnlijk Jeroen van der Boom, die jarenlang ook in het snabbelcircuit bezig was (en gezien werd als een b-artiest), maar in 2007 ineens doorbraak met de #1-hit ‘Jij bent zo’.

Alleen door jou’ is Dries zijn twaalfde notering in de Single Top 100 en zijn derde top 10-hit na ‘Ik kom eraan (Route du soleil)’ (#4) en ‘Doktersroman’ (#9), beide in 2007. Daarna probeerde hij het nog met andere singles, een film en een reallife soap. Of er nu veel verandert voor de als Andries Peter (Dries) Roelvink op 1 januari 1959 geboren Amsterdammer? Wij denken het wel, want afgezien van de twitteractie die veel sympathie opleverde (velen gunnen hem z’n #1-hit), is ‘Alleen door jou’ ook goed ontvangen. Daarmee verwachten we niet dat het nummer volgende week nog #1 zal staan, maar wel dat het nummer langer in de lijst zal staan dan menigeen zou verwachten.

2010 kan nu al niet meer stuk voor Dries Roelvink. Nu de #1-hit binnen is, kan hij zich volledig storten op de aanstaande bruiloft op 8 september aanstaande met zijn vriendin Honoria.

2 opmerkingen:

  1. Jammer, ik had nog graag nog graag willen weten, wie dan toch verantwoordelijk waren voor het lied?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alsof een nummer 1 hit op deze wijze je van een B-artiest afhelpt. Erger. Door de mand gevallen en een Z artiest voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen