zaterdag 5 juni 2010

Megaman bij week 23 – 5 juni 2010: De invloed van Pinkpop

Vorig weekend vond in Landgraaf de 41ste editie plaats van het oudste popfestival op het Europese vasteland: Pinkpop. Voor de tweede keer werd het festival niet in het weekend van Pinksteren zelf gehouden. De reden is van commerciële aard: vorig weekend traden veel grote acts op in Europa en dan is het goedkoper om je festival in hetzelfde weekend te plannen.

Evenals voorgaande jaren (zie 2008), stellen we ons de vraag: Wat is de invloed van de optredens van de acts op de verkoop van hun singles en albums? We hebben daarvoor de standen in de Album Top 200 (= Album Top 100 + Bubbling Under Album Top 100), kortweg albumlijst, de Backcatalogue Top 50, lijst met oudere albums, de Single Top 200 (Single Top 100 + Bubbling Under Single Top 100), kortweg singlelijst, de Alternative Top 30 en de Download Top 50 van week 21-23, op een rijtje gezet. Op basis van de dagelijkse TRENDlijsten (de voorlopige single en albumlijsten) die GfK Dutch Charts, de instelling die deze hitparades in Nederland samenstelt, hebben we het dagelijkse verloop in kaart gebracht.

Ter info: van de Backcatalogue Top 50 en Download Top 50 zijn geen dagelijkse standen. Dat geldt ook voor de Alternative Top 30, waarvan we alleen de weekstanden vermelden.

We hebben het verloop over een periode van drie weken genomen (wk 21-23), omdat het Pinkpopfestival zich niet alleen beperkt tot de drie dagen. De dagen er voor en na wordt er via diverse media veel aandacht aan besteed, waaronder radio + tv (3FM + Nl. 3) en internet (3voor12). Onze analyse begint op 31 mei, de maandag na Pinkpop. Daarin zitten de verkopen van zowel de vrijdag als de zaterdag verwerkt. In ons overzicht hebben we door middel van kleuren, onderscheid aangebracht in de dagen dat een act optreed. Immers, van een act die op vrijdag optreedt, zal eerder de invloed op de verkoop zichtbaar zijn, dan een act dat op zondagavond het festival afsluit.

Naast het festival zelf, zijn er ook andere factoren van invloed op de verkoop van een single of een album. Zoals reclame of het uitbrengen van een single en/of album, dat dus sowieso al wel aandacht krijgt. Toch durven we ook dit jaar weer te stellen dat een optreden op Pinkpop een meetbaar effect heeft op de verkoop. Hier volgt onze analyse.

Al voor het festival ging ‘Liebe für alle da’ van Rammstein op herhaling op #81. Na het optreden op vrijdag stijgt het album op maandag naar #58, valt vervolgens even terug naar #62, maar zet daarna de opmars voort: 44, 32 en komt uiteindelijk uit op #31.

John Mayer die zaterdag optrad, ziet zijn album ‘Battle studies’ stijgen van 11, via 7 en 6 naar #5. Daarnaast gaat ‘Where the light is: John Mayer’ op herhaling op #84, de dagstanden: 100-93-86-78. ‘Continuum’ boekt in de BC-lijst zeven plaatsen winst en stijgt van 10 naar #3. En dat had nog beter kunnen uitpakken als zijn optreden woensdag in de Heineken Music Hall was doorgegaan. Wegens ziekte van Mayer is dit nu verplaatst naar oktober.

Eveneens op zaterdag speelde de Amerikaanse band Green day. Zij sloten de zaterdag af met een optreden van ruim twee uur. De beloning is daar, want hun recentste album ‘21st century breakdown’ dat op de terugweg leek (gezakt van 77 naar #88), hervindt zich en stijgt alle dagen door: 65, 57, 41, 36 en #28. Daarnaast gaat ‘American idiot’ uit 2004 in de BC-lijst op herhaling op #15.

‘Slash’ van Slash stond al acht weken genoteerd en steeg vorige week een plaatsje naar #54. Het optreden op zondag zorgt er echter voor dat het album verder stijgt. Op maandag naar #48, maar de dagen daarna blijft het aan de winnende kant: 42, 28, en uiteindelijk #27.

Hetzelfde geldt nagenoeg voor ‘Lungs’ van Florence + the machine. Dat album steeg in de week voorafgaand aan het festival van 98 naar #74. Op maandag stond het album op #47, viel de dag daarna terug naar #54, maar steeg toch weer en komt via 45, 41 op #39 uit.

Dan hebben we nog een aantal acts, waarvan, dankzij het festival, het album op herhaling gaat. Daaronder vallen Temper trap met ‘Conditions’ op #63, Paolo Nutini met ‘These streets’ in de Backcatalog Top 50 op #25 en Mika met ‘Life in cartoon motion’ in dezelfde lijst op #29. Maar de opvallendste is wel ‘In this light and on this evening’ van Editors. Op maandag komt het album uit op #71, de dag daarna stijgt het naar #62 en ook de resterende dagen zit de vaart er goed in: 54, 49 en uiteindelijk #44. Hun single ‘Papillion’ kwam op maandag terecht op #85 en eindigt net buiten de Single Top 100.

Niet alle winst is te danken aan een optreden op Pinkpop. Maar zonder het festival hadden de gehanteerde lijsten er zeker anders uit gezien!

vrijdag 4 juni 2010

Hitflits: Jaap en Maaike tegelijk een hit; #1-album voor jarige Alain Clarke

Deze week kunnen we niet minder dan vier eersteweeks noteringen in de top 10 begroeten, waaronder de #1. En alle vier hebben met een evenement te maken. Een nieuwe #1, dus dat betekent sowieso dat Marco Borsato & Guus Meeuwis hun eerste plaats kwijt zijn met ‘Schouder aan schouder’. Dat nummer zakt weliswaar slechts naar de derde plaats, maar levert relatief gezien bijna 50% in. Op #2 staat ‘Alors on danse’ van Stromae, op bijna 40% van de nieuwe #1.

En dat is natuurlijk na afgelopen zaterdag, toen Jaap de winnaar werd van X-factor 2010, geen verrassing meer. Zijn versie van de Journey klassieker, ‘Don’t stop believin’’ knalt binnen op de eerste plaats van de Single Top 100. Het origineel stamt uit 1981 en stond begin 1982 een weekje op de 50ste plaats. Maaike, die #2 werd bij X-factor 2010, nam ‘We belong to the night’ op en komt binnen op #4. Dat nummer is een cover van Ellen Foley, dat in november 1979 een weekje op #1 stond. Lisa, winnares van X-factor 2009, scoort met ‘Little by little’, nieuw op #71, haar vierde hit en gaat met ‘Promises promises’ op herhaling op #69.

Behalve de finale van X-factor, vond er zaterdagavond nog een finale plaats, die van het Eurovisie Songfestival. In het Noorse Oslo won de Duitse zangeres Lena met ‘Satellite’ het liedjesfestijn. Direct daarna werd het nummer massaal gedownload en levert haar de vijfde plaats op. Tom Dice die voor België meedeed met zijn zelfgeschreven ‘Me and my guitar’, en zesde eindigde, stijgt door van 87 naar #30.

En hoewel onze eigen Sieneke al in de tweede halve finale was uitgeschakeld, is ‘Sha-la-lie (Ik ben verliefd)’ de afgelopen week toch nog gedownload. Het nummer ging vorige week op herhaling op #21 en blijft daar nu staan. De pauzeact tijdens het Eurovisie Songfestival werd gedaan door Madcon. Zij zongen een liedje, waarbij beelden te zien waren van een wave die door alle landen ‘waaide’. Dat liedje ‘Glow’ komt binnen op #59.

De FIFA bepaalde dat ‘Waka waka (this time for Africa)’ van Shakira feat. Freshlyground het officiële WK lied 2010 moest worden. Maar een week voor het kampioenschap zakt dat nummer naar de 23ste plaats. Daarentegen komt ‘Wavin’ flag’ van K’naan feat. Féfé binnen op de zesde plaats. Dat nummer werd door Coca Cola tot het officiële WK lied 2010 verkozen. Het ziet er dan ook naar uit dat niet de FIFA aan het langste eind trekt.

Het restant binnenkomers op een rijtje:
#12 Roxeanne en André Hazes Jnr: ‘Soms doet ’t pijn’
#20 Django Wagner: ‘Maar toch blijf jij me trouw’
#28 Stef Ekkel: ‘Hopeloos’
#37 Hobbyisten: ‘We gaan door’
#67 Sidney Samson feat. Sicerow: ‘Fill u up’
#84 Rob Ronalds: ‘Wij gaan voor niemand aan de kant’
#86 Diggy Dex feat. Anna Drijver: ‘Wat doe je dapper’
#92 DJ Wes & Young blaze & Ellie: ‘That girl ain’t cute’
#93 Anna Bergendahl: ‘This is my life’
#97 the Dream (René Shuman & Angel-eye): ‘Everybody is a dancer’
#99 Max Jens: ‘We worden wereldkampioen’

Ook de Album Top 100 kent een nieuwe #1: ‘Colorblind’, het tweede album van Alain Clark. Nog voordat het album in de winkel lag, had de handel er al voldoende vertrouwen in en bestelde het meer dan 25.000 keer. Daarvoor kreeg Alain dan ook een gouden plak uitgereikt. In de eerste week heeft meer dan een kwart daarvan de liefhebbers daadwerkelijk bereikt. Maar we zijn er van overtuigd dat binnen een half jaar die 25.000 exemplaren ook verkocht zullen zijn. ‘Live it out’, zijn debuutalbum, bereikte in maart 2008 de tweede plaats en staat nu voor de tweede week bovenaan de Backcatalog Top 50. Een mooier cadeau had Alain zich niet durven hopen, want vandaag, 4 juni, viert hij zijn 31ste verjaardag!

Met de binnenkomst van ‘Colorblind’ van Alain Clarke op #1, betekent dat ‘Deleted scenes from the cutting room floor’ van Caro Emerald moet inleveren. Het album zakt na in totaal zestien op #1 te hebben gestaan, naar de tweede plaats. Toch is het verschil tussen beide albums helemaal niet zo groot: iets minder dan 18%. Dat zou er op kunnen wijzen dat Caro nog wel een derde keer naar #1 terug gaat om haar record voor een debuutalbum, nog sterker neer te zetten!

En dan de andere binnenkomers:
#8 Jack Johnson: ‘To the sea’
#52 Anethema: ‘We’re here because we’re here’
#58 Revamp: ‘Revamp’
#67 Pendulum: ‘Immersion’
#69 Nevermore: ‘The obsidian conspiracy’
#85 Biffy Clyro: ‘Only revolutions’
#86 Trentemoller: ‘Into the great wide yonder’
#93 Piter Wilkens: ‘De fleanende Hollander’

Tot zover deze Hitflits. Dit weekend volgt nog ‘de invloed van Pinkpop’, waarin we het verloop van acts op Pinkpop volgen in alle lijsten. En na het weekend is er weer een nieuwe Megaman met alle feitjes achter de nieuwste hits.

zondag 30 mei 2010

Marco Borsato & Guus Meeuwis verstevigen vriendschap

Marco Borsato & Guus Meeuwis: Schouder aan schouder (1) *** hoogste eersteweeks / eerste week op #1 ***

In 2009 trad Marco Borsato op tijdens de concerten ‘Groots met een zachte G’ van Guus Meeuwis in het PSV stadion in Eindhoven. Die samenwerking beviel de twee zo goed, waarop Guus begonnen is aan het schrijven van een duet. De wens om samen iets te doen was er al heel lang. De tekst van ‘Schouder aan schouder’ heeft dan ook niets te maken met het faillissement in september 2009 van de Entertainment Group (TEG), waar beiden hun zaken hadden ondergebracht en waarvan Marco grootaandeelhouder was. Volgens Marco heeft hun vriendschap daar niet onder geleden, maar is alleen maar hechter geworden. Guus Meeuwis stond vijf keer eerder op de eerste plaats, waarvan één keer vanuit het niets, dat was met ‘Tranen gelachen’ op 14 april 2007. ‘Schouder aan schouder’ is Marco zijn vijftiende #1-hit en de zevende vanuit het niets. Op 13 december 2003 scoorde hij met ‘Afscheid nemen bestaat niet’ zijn zes #1-notering. Alle singles daarna kwamen ook op #1 terecht, in één of meerdere weken. Daarmee is ‘Schouder aan schouder’ dus zijn tiende achtereenvolgende #1-hit en het 53ste nummer dat vanuit het niets op #1 binnenkomt.

X-factor of Eurovisie Songfestival

Afgelopen zaterdag won Jaap, zoals verwacht, de tweede editie van X-factor met 1% verschil op Maaike. Direct na de uitzending was zijn nummer ‘Don’t stop believin’’ te downloaden en is op dit moment het meest gedownload, op de voet gevolgd door ‘Satellite’ van Lena, winnares van het Eurovisie Songfestival. Dus die #1 zijn Marco en Guus al weer kwijt, de vraag is alleen aan wie. Vrijdag weten we het!

Kabouter Plop steunt Oranje (en daarmee zichzelf)

Kabouter Plop: Voetbaldans (3)

We hadden wat meer creativiteit verwacht van Alain Vande Putte, Gert Verhulst, Danny Verbiest, Hans Bourlon en Johan Vanden Eede, de schrijvers van ‘Voetbaldans’ van Kabouter Plop. Met uitzondering van Vanden Eede, waren de eerste vier ook verantwoordelijk voor ‘Kabouterdans’, dat in 2000, 2001 en 2002, 66 weken achtereen genoteerd stond met als hoogste notering een tiende plaats. Het nummer eindigde op #63 in de Decennium Single Top 100, het overzicht van bestverkochte singles en downloads in het eerste decennium van deze eeuw.

Maar nee, de heren namen geen risico en pasten de tekst van ‘Kabouterdans’ wat aan op het WK en noemden het dan ook ‘Voetbaldans’. Met het Algemeen Dagblad (AD) en de Free Record Shop (FRS) werden acties afgesproken. Op vertoon van de bon in het AD kon de cd-single voor een Euro goedkoper worden aangeschaft bij FRS. Daarnaast kon men zich aanmelden voor de Oranje Plopmuts, waarvoor dan wel een volledig stikkervel gespaard moest worden. Volgens Bert Willemsen, projectmanager bij het AD, zijn er zo’n 120.000 mutsen besteld, waaronder bestellingen uit België! De Belgen hebben zich niet weten te plaatsen voor het WK en steunen nu Oranje.

Overigens zijn acties als deze van alle tijden. Maar de laatste jaren van zeer grote omvang. Twee jaar geleden kwam Albert Heijn (AH) met de Welpies. ‘Alle welpies helpen!’ van de Welpies bereikte zelfs de tweede plaats. Deze week komt AH met hun nieuwe WK-actie, waarover zeer geheimzinnig wordt gedaan. Els van Dijk, woordvoerder van AH spreekt over een ‘WK-mascotte’. Er gaan geruchten dat het te maken heeft met de ‘big five’, dieren die in de Afrikaanse wildernis leven: buffel, leeuw, neushoorn, luipaard en olifant. Binnenkort weten we het! Nog even terug naar de Oranjemuts van Kabouter Plop. De voetbalgekte in Nederland bracht de kabouters op het idee om voor dit kampioenschap een speciale versie van hun fameuze muts te ontwikkelen. Kabouter Plop: “Het is altijd leuk om te zien hoe de Nederlandse voetbalfans zich volledig uitdossen in het oranje. Het feit dat de punten van onze mutsen tijdens het juichen heen en weer bewegen, maakt de muts volgens mij tot een ultiem supportersitem.”

Kabouter Plop is een gezelschap van vier ‘kabouters’: Aimé Anthoni (Klus), Chris Cauwenberghs (Lui), Walter De Donder (Plop) en Agnes De Nul (Kwebbel).

Gebroeders Ko gaan niet zelf de lucht in

Gebroeders Ko: Helikopter (18)

Al in september kwamen de Gebroeders Ko als eerste met een plaatje over het WK. Met ‘Vuvuzela’ (#13) speelden ze handig in op de ‘Afrikaanse toeter’ die tijdens het WK veelvuldig te horen zal zijn. Toen bestond nog even het idee, dat ze tegen het WK, nu dus, nog wel met iets nieuws zouden komen.

Vergeet het maar, de broers komen dit keer met het liedje ‘Helikopter’, dat hun 26ste hit is. We snappen echter niet waarom ze een gemaakt stemmetje gebruiken, hetgeen de single, niet één van hun sterkste, niet echt ten goede komt. Ook in de videoclip komen ze niet sterk over, want ze vliegen niet zelf met de helikopter mee. Wellicht dat ze ‘Helikopter’ heel snel doen vergeten met hun volgende single, dat iets bijzonders dreigt te worden. En anders eind van het jaar, wanneer ze weer een single halen van hun album ‘Dag Sinterklaasje’. We moeten er nog niet aan denken …

Nederland niet door, België wel, Duitsland wint Eurovisie Songfestival

Sieneke: Sha-la-lie (Ik ben verliefd) (21)
Tom Dice: Me and my guitar (88)
*** beide op herhaling ***


Op donderdag 27 mei strandde ‘Sha-la-lie (Ik ben verliefd)’ van Sieneke in de tweede halve finale van het Eurovisie Songfestival. Ondanks alle moeite, een ‘levend draaiorgel’ wilde Europa niet aan een liedje dat niet van deze tijd is. Het nummer kreeg toch nog 29 punten en eindigde veertiende. Deze Single Top 100 geeft de verkopen van cd-singles en downloads weer tot en met donderdag, waardoor ‘Sha-la-lie (Ik ben verliefd)’ op herhaling kan gaan. Dat is vooral te danken aan de download die op #24 op herhaling gaat in de Download Top 50. per saldo levert het Sieneke een hit op herhaling op #21.

Winnaar van de tweede halve finale werd Turkije met ‘We could be the same’ van Manga met 118 punten. In de finale afgelopen zaterdag 29 mei, eindigde het liedje tweede met 170 punten. De 55ste editie van het Eurovisie Songfestival, dat gehouden werd in Oslo in Noorwegen, werd gewonnen door de Duitse zangeres Lena met het liedje ‘Satellite’, dat 246 punten kreeg. We kunnen dus wel spreken van brede steun van de 39 landen die punten mochten geven. Lena hielp daarmee Duitsland aan de overwinning, de tweede ooit, na ‘Ein bisschen Frieden’ van Nicole in 1982.

Lange tijd was ook ‘Me and my guitar’ van Tom Dice, de Belgische kandidaat, een serieuze kandidaat voor een positie in de top 3. Uiteindelijk moest Tom genoegen nemen met een zesde plek, met 143 punten, voorwaar geen schande! In de eerste halve finale op dinsdag, vergaarde Tom met zijn liedje 167 punten, genoeg voor een eerste plaats, waardoor België sinds zes jaar mee mocht doen aan de finale. En zoals we weten, deed hij niet onder voor de rest!

Een handvol hits voor Willem Barth

Willem Barth: Als men een drankje naar jou zou vernoemen (28)

In maart bereikte ‘Bella bella signorina’ de zevende plek en werd daarmee de grootste hit voor Willem Barth uit Doetinchem. ‘Als men een drankje naar jou zou vernoemen’ is Willem zijn vijfde notering en de voorloper van een nieuw album dat later dit jaar verschijnt. De tekst is van Alie Bakker, die ook nummers schrijft voor onder andere Mike van Dijk. Maar in de melodie horen wij overeenkomsten met ‘Niemand laat zijn eigen kind alleen’, in 1983 een #4-hit voor Willy en Willeke. Zij hadden het (ook) niet van zichzelf, want het origineel heet ‘Save your love’ en is afkomstig van Renée & Renato (#2 in 1983).

Esmée in duet met haar platenbaas

Esmée Denters feat. Justin Timberlake: Love dealer (32)

Precies een jaar geleden maakte Esmée Denters haar debuut met ‘Outta here’, dat de tweede plaats bereikte. Vervolgens kwam ze in september met ‘Admit it’ dat niet verder kwam dan #53. Haar album ‘Outta here’ bereikte in juni 2009 de vijfde plek. Van dat album is nu ‘Love dealer’ feat. Justin Timberlake uitgebracht, dat binnenkomt op #32. Volgens velen was ‘Casanova’, eveneens een duet met Justin Timberlake, die haar platenbaas is, een betere keuze geweest. Wellicht dus dat het er nog van komt. Esmée was onlangs in Nederland, waar ze het concert van Lady Gaga bezocht. Vervolgens vloog ze via Liverpool (optreden voor BBC Radio 1) naar New York, voor een tv-show.

Graffiti6 zag de samenwerking eerst niet zo zitten

Graffiti6: Stare into the sun (47)

Twee jaar geleden ontmoetten singer/songwriter Jamie Scott en DJ/producer Tommy Danvers elkaar. Hoewel ze er weinig vertrouwen in hadden, wilden ze samen frisse popmuziek maken, zonder zich daarbij enige beperking op te leggen. De samenwerking sloot aan en levert een mix op van hiphop, soul, pop, rock, funk, house en akoestische klanken. Tijdens één van die sessies ontstond ‘Stare into the sun’, dat eigenlijk niet bedoeld is als single, maar inmiddels het visitekaartje van Graffiti6 is geworden.

Jamie Scott had een tijdje zijn eigen groep Jamie Scott & the town en bracht een aantal albums uit. Hij toerde met Alicia Keys in Europa en Azië. Tommy Danvers werkte samen met onder andere Kanye West en Jay-Z. In 1991 produceerde Tommy ‘I’m too sexy’, de wereldhit van Right said Fred.

In het Verenigd Koninkrijk ging 20% van de opbrengst van ‘Stare into the sun’ naar de ‘Heroes campaign’ van het tabloid the Sun, dat geld inzamelt voor familie van militairen die getroffen zijn. In ons land is ‘Stare into the sun’ bekend geworden door het gebruik in de reclamespot voor het biermerk Wieckse Witte en de 3FM Megahit. Het tekenfilmpje werd gemaakt door Jimi Crayon, die de visuele kant van de muziek verzorgd.

David Guetta remixt zichzelf

David Guetta & Chris Willis feat. Fergie & LMFAO: Gettin’ over (51)

In 2002 scoorde David Guetta zijn eerste hit met ‘Love, don’t let me go’ (#37). Daarop was Chris Willis de zanger. De samenwerking tussen de twee leverde tot nu toe al vijf hits op, met als (voorlopig) hoogtepunt ‘Love is gone’, dat in 2007 de tiende plaats bereikte. ‘Gettin’ over’ komt van het album ‘One love’ dat in augustus 2009 verscheen, echter toen nog alleen met Chris. Op datzelfde album staat ook een remix van ‘I gotta feeling’ van the Black eyed peas. We kunnen dus wel zeggen dat David Guetta iets heeft met the Black eyed peas. En dus is het niet verwonderlijk dat David ook iets met deze groep zou gaan doen, want iedereen wil wel met hem samenwerken.

David maakte dan ook een remix van ‘Gettin’ over’, waarbij Fergie en Will.i.am van the Black eyed peas, vocalen hebben toegevoegd. Vervolgens zijn de vocalen van Will.i.am vervangen door die van LMFAO en die versie komt binnen op #51. In september 2009 zorgde dit hiphopgezelschap uit Los Angeles ook al voor een hit voor Chuckie met ‘Let the bass kick in Miami bitch’ (#23). LMFAO bestaat uit Redfoo (= Stephen Kendal) en Sky blu (= Skyler Husten), beiden met de achternaam Gordy. Skyler is de neef van Stephen en moet oom tegen hem zeggen.

Lachende dochter inspiratiebron voor liedje

Macy Gray: Beauty in the world (52)

Negen noteringen heeft Macy Gray op haar naam staan, maar geen daarvan haalde de bovenste 50. Zou dat nu dan eindelijk gebeuren met ‘Beauty in the word’? Het nummer komt op #52 binnen en is nu al haar grootste hit.

Naast haar zangcarrière speelde Macy Gray (= Natalie Renee McIntyre, Canton, Ihio, 6 september 1967) in een aantal films waaronder ‘Scary movie 3’, ‘Training day’ en ‘Spider-man’. Sinds november 2008 werkt ze aan ‘The sellout’ haar vijfde studioalbum, dat volgens eigen zeggen haar beste en meest persoonlijke album is. Op het album staat een duet met Bobby Brown. Ze produceerde het album zelf met onder andere Rodney Jerkins.

In het Verenigd Koninkrijk wordt ‘Lately’ de eerste single, bij ons is gekozen voor ‘Beauty in the world’, dat ze twee weken geleden zong in X-factor. Het nummer schreef ze op een dag dat alles haar leek tegen te zitten. Maar toen ze haar dochter hoorde lachen, waarom weet ze niet, werd ze helemaal blij, ontstond ‘Beauty in the world’.

Aure Dione zocht inspiratie bij de aboriginals

Aura Dione: I will love you Monday (365) (58)

Afgelopen zaterdag eindigde ‘In a moment like this’ van Chanée & N’evergreen, de Deense inzending, op de vierde plaats tijdens het Eurovisie Songfestival in Oslo, Noorwegen. Winnaar werd de Duitse zangeres Lena met ‘Satellite’. Aura Dione is landgenoot van de Deense inzending, zij werd geboren op 21 januari 1985 in Kopenhagen, de Deense hoofdstad.

De liefde voor de muziek heeft Aura van haar ouders. Haar moeder is van Franse, haar vader van Spaanse oorsprong. Beide waren hippies en zeilden de halve wereld met haar rond. Het gezin vestigde zich op het eiland Bornholm en daar begon de (muzikale) scholing van Aura Dione. Op haar achtste schreef ze haar eerste liedje. Tijdens haar studie verhuisde ze naar Australië om daar inspiratie op te doen bij de aboriginals, de oorspronkelijke bewoners. Het resulteerde in het nummer ‘Something from nothing’, waarmee ze in 2007 haar debuut maakte.

In 2008 verscheen haar debuutalbum ‘Columbine’, waarvan de single ‘Song for Sophie – I hope she flies’ de eerste plaats haalde van de Deense hitparade. De opvolger, ‘I will love you Monday’ kwam #4. Maar met de toevoeging (365) haalde het begin 2010 de eerste plaats van de Duitse hitparade. En nu is ‘I will love you Monday (365)’ ook naar ons overgewaaid en komt binnen op #58.

Fans doorslaggevend voor keuze derde single

Caro Emerald: That man (65)

Door het grote succes van ‘A night like this’, ging haar vorige single, ‘Back it up’ op 20 maart op herhaling en sindsdien staat Caro Emerald met beide nummers genoteerd; ‘A night like this’ op #10, ‘Back it up’ op #63. Daar komt deze week nog een nummer bij, want ‘That man’ komt binnen op #65, waarmee ze nu tegelijk met drie hits genoteerd staat. In november lukte B-yentl dat twee weken achtereen met ‘No one but you’, ‘Miracle’ en ‘Nowhere to run’.

Met het oog op de vele festivals (afgelopen weekend Pinkpop), zal de hegemonie van Caro nog wel even aanhouden. Haar album ‘Deleted scenes from the cutting room floor’ staat zeventien weken genoteerd, waarvan zestien weken op #1! Kortom, het kan niet meer stuk voor Caro.

Met zo’n groot succes ligt de druk op het kiezen van een single erg hoog. De keuze voor ‘That man’ was niet vanzelfsprekend, maar aangezien de fans het haar beste nummer vinden (#1 op de cd, dus niet zo gek), werd dat de nieuwe single. Bovendien is het nummer jazz georiënteerd, waardoor iedereen meteen weet wat er van het album te verwachten is. De man die aan het eind van het nummer te horen is, is de Canadees Vincent Degiorgio. In november 2008 schreef hij samen met David Schreurs in Toronto, zeven nummers voor het album, waaronder ‘That man’. De scratch op het nummer is van Kypski.

En wat dat album betreft, daar zullen we het nog even mee moeten doen. Want naast de vele festivals, promotiebezoeken aan het buitenland (‘Back it up’ komt in augustus uit in Frankrijk), heeft Caro geen tijd voor het opnemen van nieuwe nummers! Wellicht dat op 23 december, tijdens haar concert in de Heineken Music Hall in Amsterdam, er al wel wat nieuws te horen zal zijn.

Met William Smulders kun je alle kanten op

William Smulders: Zij is van mij (83)

Uit de omgeving van Nijmegen, komt William Smulders. De 38-jarige zanger/gitarist treedt al zo’n twintig jaar op en deelde het podium met grootheden als Wanda Jackson, Chris Montez en Peter Koelewijn. Met William kun je alle kanten op: solo, met saxofonist Toon Meijer, in duo met Sue Moreno en met zijn eigen the William Smulders Band. Hij is voor alles in.

In 2008 bracht William in eigen beheer het nummer “The whisky song” uit. De melodie daarvan is nu de basis van ‘Zij is van mij’, waarvan de tekst geschreven werd door Frank Verkooyen en René Beunders. Als het accordeongeluid je bekend voorkomt, dan klopt dat, want dat is van DJ Goldfinger.

Dance nation komt met nieuw werk

Dance nation: Great divide (94)

In 2001 scoorde Dance nation haar eerste hit met ‘Sunshine’ dat tot #25 kwam. Vervolgens volgden nog drie hits, maar die presteerden minder dan ‘Sunshine’. Wellicht dat er daarom wel in zowel 2008 als 2009 nieuwe versies verschenen van hun eerste hit: ‘Sunshine 2008’ en ‘Sunshine 2009’. Gelukkig zijn ze niet op diezelfde voet doorgegaan, want anders hadden we nu ‘Sunshine 2010’ gehad, maar komen ze met echt nieuw werk: ‘Great divide’.

De vaste kern van Dance nation is sinds 2001 dezelfde: de producers DJ Rob oftewel Rob Janssen en Brad Grobler. Ook maakten ze producties onder de naam Bradski & Jenski. De gezichten en stemmen op ‘Great divide’ zijn van Sean (1979) & Kim Vergouwen (1984, onlangs afgevallen bij X-factor). In 2004 waren de twee het gezicht van Double nation, dat een hit scoorde met ‘I’m gonna get you’ (#65). In Japan heetten ze Sean & Kim.

Yasmin kan niet zonder haar gitaar

Yasmin: Why don’t you go (95)

Alain Clark, Miss Montreal, A silent express, Bertolf, Jeff van Vliet en Tania Christopher gingen haar voor. Allen kregen een platencontract bij 8Ball music en scoorden één of meer hits. Vorig jaar werd ook Yasmin Sophie van der Velden (Maassluis, 3 augustus 1991), aan dat rijtje toegevoegd. Onder de artiestennaam Yasmin komt ze later dit jaar met een album, dat nu voorafgegaan wordt door de single ‘Why don’t you go’, nieuw op #95.

Yasmin liep al op driejarige leeftijd rond met een gitaar. Op haar zesde ging een langgekoesterde wens in vervulling: op gitaarles. Vanaf dat moment zijn Yasmin en haar gitaar onafscheidelijk. Wanneer iemand haar gitaar enkel aanraakte of er te lang naar keek, kreeg die persoon een uitbrander, niemand kwam in de buurt van haar gitaar.

Nadat ze in 2005 één van haar vriendinnen gitaar leert spelen, begint ze met vrienden een bandje: Add-on. Eerst speelt ze daarin nog alleen gitaar, maar als de zangeres opstapt, neemt ze ook de zang voor haar rekening. Vervolgens doet de band in 2008 mee aan het Emerganza festival, bereikt de finale en wordt Yasmin uitgeroepen tot de beste gitarist. Daarop stapt ze uit de band, gaat solo en formeert om zich heen een nieuwe band. Veel optredens volgen, waaronder het voorprogramma van Stereo. In datzelfde jaar begint ze haar studie aan de Popacademie in Rotterdam. Yasmin: “Het is leuk, ik heb het naar mijn zin. Ik vind het wel veel te theoretisch allemaal. Je moet gewoon dag in dag uit met muziek bezig zijn”. Intussen is ze druk bezig met nummers schrijven met onder andere Martijn Spierenburg van Within Temptation en Simon van Amerongen, tekstdichter van ‘Sacrifice’ van Anouk, haar grote voorbeeld. Na een demo, opgenomen in de studio van Syb van der Ploeg, kreeg ze vorig jaar een platencontract bij 8Ball music, iets waar ze bijzonder trots op is. Sindsdien werkt ze met Holger Schwedt (producer van onder andere Di-rect, Bof en Anouk) aan een album.