vrijdag 17 juni 2011

De invloed van Pinkpop: meeste effect voor Foo fighters en Coldplay


Vorig weekend vond in Landgraaf de 42ste editie plaats van Pinkpop, het oudste popfestival op het Europese vasteland. In 2010 was dat nog eind mei, vanwege de financiën, dat sloot beter aan bij andere festivals. Maar dit jaar, was het festival weer terug in het weekend van Pinksteren, waar het zijn oorsprong ook aan ontleend heeft.
 Evenals voorgaande jaren (zie 2010), stellen we ons de vraag: Wat is de invloed van de optredens van de acts op de verkoop van hun singles en albums? Aan de hand van de standen in de Album Top 200 (= Album Top 100 + Bubbling Under Album Top 100), kortweg albumlijst, de Backcatalogue Top 50, lijst met oudere albums, de Single Top 200 (Single Top 100 + Bubbling Under Single Top 100), kortweg singlelijst, de Alternative Top 30 en de Download Top 50 van week 23-25, hopen we daar een antwoord op te kunnen geven. Op basis van de dagelijkse TRENDlijsten (de voorlopige single en albumlijsten) die GfK Dutch Charts, de instelling die deze hitparades in Nederland samenstelt, is het dagelijkse verloop in kaart gebracht.

Ter info: van de Backcatalogue Top 50, Download Top 50 en Alternative Top 30, zijn geen dagelijkse standen. Daarvan worden dan ook alleen de weekstanden vermeld.
Voor de analyse hebben gekeken naar een periode van drie weken: week 23 – 25. Dit doen we, omdat in de aanloop naar het festival op rtv + internet veel aandacht wordt besteed aan de acts die optreden. Vaak verschijnt er een nieuw album van een artiest of wordt er op een andere manier promotie gemaakt. Dit jaar gaat dat alleen op voor ‘Dirty work’ van All time low dat binnenkomt op #67.

In het overzicht is door middel van kleuren aangegeven op welke dag een artiest optrad. Vanaf dat moment kan er pas sprake zijn van een effect. Voor de verkoop van albums geldt nog altijd, dat deze vooral in de cd-winkels plaatsvindt; digitale verkopen van albums nemen wel toe, maar zijn nog altijd een fractie van het aantal dat in de winkels wordt verkocht. Dit in tegenstelling tot de singlehits, die voornamelijk digitaal van aard zijn, waardoor de invloed ook sneller zichtbaar is. Dit komt vooral tot uiting in de Bubbling under Top 100, waar ook albumtracks, die gedownload zijn, worden opgenomen. Genoeg informatie, over naar de analyse.

op herhaling

In tegenstelling tot andere jaren, was er dit jaar geen enkel album dat al in week 23, dus voor Pinkpop, op herhaling ging. Daarentegen zijn er wel zes albums die dat de week ná het festival deden. Van deze albums durven we dan ook gerust te stellen, dat het optreden daar zeker aan bijgedragen zal hebben. Het zijn, met tussen haakjes het jaar + de hoogste notering de volgende:
#19 Hurts: ‘Happiness’ (2010/#18)
#47 Graffiti6: ‘Colours’ (2010/#32)
#50 Volbeat: ‘Beyond hell / Above heaven’ (2010/#8)
#51 Lifehouse: ‘Smoke & mirrors’ (2010/#40)
#60 Dazzled kid: ‘Fire needs air’ (2011/#14)
#74 White lies: ‘Ritual’ (2011/#3)
#77 Deadmau5: ‘4x4=12’ (2010/#84)

Drie jaar geleden waren de Foo fighters nog één van de vele optredende acts. Dit jaar mochten ze de maandagavond afsluiten en dat heeft ze geen windeieren gelegd. Hun verzamelalbum ‘Greatest hits’ gaat van 65 (via 42, 25, 20) naar #20. Hun reguliere album ‘Wasting light’ stijgt tien plaatsen, van 16 naar #6. De  single ‘Walk’, die in week 24 op herhaling ging op #100, stijgt in één week door naar #58. En het album ‘Echoes silence patience & grace’ uit 2007, krijgt een notering in de Backcatalog Top 50 op #49.

Naast de Foo fighters, stijgen nog twee albums door tot bij de bovenste tien van de Album Top 100. ‘Selah Sue’ van Selah Sue stijgt van 28 naar #9 en ‘Come around sundown’ van Kings of Leon gaat van 32 (via 17, 15 en 8) naar #8.


Voor Coldplay, dat de eerste dag afsloot met een anderhalf uur durend optreden en met € 1,3 miljoen de duurste act ooit is, is in de reguliere albumlijst geen zichtbaar effect waarneembaar. Maar in de Backcatalog Top 50, de lijst met oudere albums, staat de groep met vijf albums genoteerd, waarvan drie bij de bovenste tien! Wat de singletracks betreft, daarvan staan er drie genoteerd. ‘Every teardrop is a waterfall’ waarmee ze het optreden afsloten, stond al #1 voor het Pinkpop-weekend en zakt naar de zevende plaats. ‘Talk’ en ‘Trouble’ werden veel gedownload, maar niet voldoende voor een notering in de Single Top 100. Zij haalden wel een plekje in de Bubbling Under Single Top 100.

Nederlandse acts

Niet alleen buitenlandse acts spinnen garen bij hun optreden. Van Tim Knol die zondagmiddag op de main stage stond, boekt zijn eerste album ‘Tim Knol’ een winst van 7 plaatsen, van 60 naar #53. ‘Days’, zijn tweede album, steeg op maandag van 11 naar #8, maar zakte daarna via 9, 12 naar #13.

Voor Laura Jansen was Pinkpop, na alle optredens de afgelopen twee jaar, ‘het toppunt’. Haar album ‘Bells’ dat al 93 weken onafgebroken genoteerd staat in de Album Top 100, stijgt van 80, via 58, 52, 40, naar de 41ste plaats.

Go back to the zoo boekt met het album ‘Benny Blisto’ een winst van 19 plaatsen, van 37 naar #18. De Staat die zaterdagmiddag het festival opende, ziet het album ‘Machinery’, na een weekje afwezigheid, terugkomen. Dinsdag op #48, woensdag #30, donderdag #19 en op vrijdag #39. En ook ‘Fire needs air’ van Dazzled kids gaat dankzij het festival op herhaling op #66.

Tot slot nog de verrichtingen van Elbow, dat op zaterdag aantrad. Hun album ‘Build a rocket boys!’ stijgt van 37, via 27, 19, 18 naar #18. De single ‘Lippy kids’ gaat op herhaling via 58, 61, 59, #63.

Voor de overige cijfers, zie ons overzicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten