vrijdag 17 juni 2011

De invloed van Pinkpop: meeste effect voor Foo fighters en Coldplay


Vorig weekend vond in Landgraaf de 42ste editie plaats van Pinkpop, het oudste popfestival op het Europese vasteland. In 2010 was dat nog eind mei, vanwege de financiën, dat sloot beter aan bij andere festivals. Maar dit jaar, was het festival weer terug in het weekend van Pinksteren, waar het zijn oorsprong ook aan ontleend heeft.
 Evenals voorgaande jaren (zie 2010), stellen we ons de vraag: Wat is de invloed van de optredens van de acts op de verkoop van hun singles en albums? Aan de hand van de standen in de Album Top 200 (= Album Top 100 + Bubbling Under Album Top 100), kortweg albumlijst, de Backcatalogue Top 50, lijst met oudere albums, de Single Top 200 (Single Top 100 + Bubbling Under Single Top 100), kortweg singlelijst, de Alternative Top 30 en de Download Top 50 van week 23-25, hopen we daar een antwoord op te kunnen geven. Op basis van de dagelijkse TRENDlijsten (de voorlopige single en albumlijsten) die GfK Dutch Charts, de instelling die deze hitparades in Nederland samenstelt, is het dagelijkse verloop in kaart gebracht.

Ter info: van de Backcatalogue Top 50, Download Top 50 en Alternative Top 30, zijn geen dagelijkse standen. Daarvan worden dan ook alleen de weekstanden vermeld.
Voor de analyse hebben gekeken naar een periode van drie weken: week 23 – 25. Dit doen we, omdat in de aanloop naar het festival op rtv + internet veel aandacht wordt besteed aan de acts die optreden. Vaak verschijnt er een nieuw album van een artiest of wordt er op een andere manier promotie gemaakt. Dit jaar gaat dat alleen op voor ‘Dirty work’ van All time low dat binnenkomt op #67.

In het overzicht is door middel van kleuren aangegeven op welke dag een artiest optrad. Vanaf dat moment kan er pas sprake zijn van een effect. Voor de verkoop van albums geldt nog altijd, dat deze vooral in de cd-winkels plaatsvindt; digitale verkopen van albums nemen wel toe, maar zijn nog altijd een fractie van het aantal dat in de winkels wordt verkocht. Dit in tegenstelling tot de singlehits, die voornamelijk digitaal van aard zijn, waardoor de invloed ook sneller zichtbaar is. Dit komt vooral tot uiting in de Bubbling under Top 100, waar ook albumtracks, die gedownload zijn, worden opgenomen. Genoeg informatie, over naar de analyse.

op herhaling

In tegenstelling tot andere jaren, was er dit jaar geen enkel album dat al in week 23, dus voor Pinkpop, op herhaling ging. Daarentegen zijn er wel zes albums die dat de week ná het festival deden. Van deze albums durven we dan ook gerust te stellen, dat het optreden daar zeker aan bijgedragen zal hebben. Het zijn, met tussen haakjes het jaar + de hoogste notering de volgende:
#19 Hurts: ‘Happiness’ (2010/#18)
#47 Graffiti6: ‘Colours’ (2010/#32)
#50 Volbeat: ‘Beyond hell / Above heaven’ (2010/#8)
#51 Lifehouse: ‘Smoke & mirrors’ (2010/#40)
#60 Dazzled kid: ‘Fire needs air’ (2011/#14)
#74 White lies: ‘Ritual’ (2011/#3)
#77 Deadmau5: ‘4x4=12’ (2010/#84)

Drie jaar geleden waren de Foo fighters nog één van de vele optredende acts. Dit jaar mochten ze de maandagavond afsluiten en dat heeft ze geen windeieren gelegd. Hun verzamelalbum ‘Greatest hits’ gaat van 65 (via 42, 25, 20) naar #20. Hun reguliere album ‘Wasting light’ stijgt tien plaatsen, van 16 naar #6. De  single ‘Walk’, die in week 24 op herhaling ging op #100, stijgt in één week door naar #58. En het album ‘Echoes silence patience & grace’ uit 2007, krijgt een notering in de Backcatalog Top 50 op #49.

Naast de Foo fighters, stijgen nog twee albums door tot bij de bovenste tien van de Album Top 100. ‘Selah Sue’ van Selah Sue stijgt van 28 naar #9 en ‘Come around sundown’ van Kings of Leon gaat van 32 (via 17, 15 en 8) naar #8.


Voor Coldplay, dat de eerste dag afsloot met een anderhalf uur durend optreden en met € 1,3 miljoen de duurste act ooit is, is in de reguliere albumlijst geen zichtbaar effect waarneembaar. Maar in de Backcatalog Top 50, de lijst met oudere albums, staat de groep met vijf albums genoteerd, waarvan drie bij de bovenste tien! Wat de singletracks betreft, daarvan staan er drie genoteerd. ‘Every teardrop is a waterfall’ waarmee ze het optreden afsloten, stond al #1 voor het Pinkpop-weekend en zakt naar de zevende plaats. ‘Talk’ en ‘Trouble’ werden veel gedownload, maar niet voldoende voor een notering in de Single Top 100. Zij haalden wel een plekje in de Bubbling Under Single Top 100.

Nederlandse acts

Niet alleen buitenlandse acts spinnen garen bij hun optreden. Van Tim Knol die zondagmiddag op de main stage stond, boekt zijn eerste album ‘Tim Knol’ een winst van 7 plaatsen, van 60 naar #53. ‘Days’, zijn tweede album, steeg op maandag van 11 naar #8, maar zakte daarna via 9, 12 naar #13.

Voor Laura Jansen was Pinkpop, na alle optredens de afgelopen twee jaar, ‘het toppunt’. Haar album ‘Bells’ dat al 93 weken onafgebroken genoteerd staat in de Album Top 100, stijgt van 80, via 58, 52, 40, naar de 41ste plaats.

Go back to the zoo boekt met het album ‘Benny Blisto’ een winst van 19 plaatsen, van 37 naar #18. De Staat die zaterdagmiddag het festival opende, ziet het album ‘Machinery’, na een weekje afwezigheid, terugkomen. Dinsdag op #48, woensdag #30, donderdag #19 en op vrijdag #39. En ook ‘Fire needs air’ van Dazzled kids gaat dankzij het festival op herhaling op #66.

Tot slot nog de verrichtingen van Elbow, dat op zaterdag aantrad. Hun album ‘Build a rocket boys!’ stijgt van 37, via 27, 19, 18 naar #18. De single ‘Lippy kids’ gaat op herhaling via 58, 61, 59, #63.

Voor de overige cijfers, zie ons overzicht.

Hitflits: Rochelle, winnares X-factor scoort met cover én eigen nummer


Niet zonder verrassing knalt het nummer van de winnaar van X-factor binnen op de eerste plaats van de Single Top 100. En daarmee is Rochelle Perts na Sharon Kips (in 2007), Lisa (in 2009) en Jaap (in 2010), de vierde winnaar van deze talentenjacht die een #1-hit scoort. Net als bij de andere winnaars, is het winnende liedje van Rochelle een cover. ‘No air’ is een nummer van Jordin Sparks with Chris Brown en bereikte in 2008 de 17de plaats.
Tijdens de finale vorige week vrijdag, zong Rochelle vier nummers, waaronder ‘Strong’, een eigen liedje, dat ook binnenkomt, op #6. ‘Maniac’ van Adlicious, dat de finale verloor met 27% van de stemmen, komt binnen op #35.

Van de download van ‘No air’ van Rochelle zijn binnen een week meer dan 10.000 stuks verkocht, goed voor een gouden single dus. Het overwicht van ‘No air’ op de #2, is bijna 46%. Die #2 is niet ‘Every teardrop is a waterfall’ van Coldplay, dat vorige week binnenknalde op #1. Het is ook niet ‘Give me everything’ van Pitbull feat. Ne-Yo, Afrojack & Nayer (dat naar #3 zakt). Nee, de nieuwe #2 is ‘Loca people’ van Sak Noël, dat de komende week de strijd aangaat met ‘No air’, en die vermoedelijk ook wel zal winnen. O ja, ondanks een spetterend optreden op Pinkpop vorige week zaterdag, zakt het nummer van Coldplay van #1 naar #7.

Nieuw bij de bovenste tien is ‘Mijn laatste lied voor jou’ van Los Angeles, the voices dat in de tweede week stijgt van 19 naar #10.

De overige eersteweeks noteringen:
#12 3js: De stroom
#29 Gerard Joling: Er hangt liefde in de lucht
#45 Barry Badpak: Kamelenteen (waar ga je heen)
#67 de Alpenzusjes: De jungledans
#70 Beyoncé: Best thing I never had
#76 Cascada: San Francisco
#81 Gracey: A ram sam sam
#82 Patty Brard: Waarom zou drinken ‘n zonde zijn
#85 Quintino & Afrojack: Selecta

Alvorens we overgaan naar de nieuwe Album Top 100, noemen we nog even de verrichting van ‘I gotta feeling’ van the Black eyed peas. Het nummer staat nu 103 weken genoteerd en blijft op #57 staan.

In de Album Top 100 blijft ‘21’ van Adele de bovenste beste, nu voor de zeventiende week. ‘To get her together’ van Anouk stijgt terug naar de tweede plaats, maar verkoopt nog niet de helft van de #1. In de Amerikaanse albumlijst pakt Adele de eerst plaats terug van Lady Gaga met haar album ‘Born this way’. ‘21’ staat daar voor de tiende week bovenaan en dat is sinds ‘Fearless’ van Taylor Swift in maart 2009 niet meer voorgekomen. Van ’21’ zijn nu meer dan 2,2 miljoen stuks verkocht, waarmee het ook daar het bestverkochte album van 2011 is.

Daarnaast boekt ‘21’ de op één na langste run op #1 door een Britse act. Het meeste aantal weken bovenaan de Amerikaanse albumlijst door een Britse act, staat (nog) op naam van George Michael en het album ‘Faith’ dat in 1988 twaalf weken op #1 stond. Maar ook dat record zal Adele spoedig breken. Tenslotte melden we nog dat ‘Rolling in the deep’ van Adele nog steeds #1 staat in de Billboard Hot 100, nu voor zesde week.

De eersteweeks noteringen op een rijtje:
#22 Neil Young: A treasure
#36 Jolanda Zoomer: Dans nog een keer met mij
#40 Nouveau riche: Alziend oor
#47 Cuby & the Blizzards: Groeten uit Grollo – deluxe edition
#56 Black country communion: 2
#67 All time low: Dirty work
#73 Bad meets evil: Hell – the sequel (een project van Eminem)
#79 Original soundtrack: Toen was geluk heel gewoon
#85 Paul Mccartney: McCartney I
#100 Owl city: All things bright and beautiful

Afgelopen weekend vond het jaarlijkse Pinkpop festival plaats in Landgraaf. De optredens van de acts daar hebben hun neerslag op de hitlijsten deze week, vooral in de albumlijsten. Al die noteringen hebben we op een rijtje gezet in ‘De invloed van Pinkpop’. Daarin pakt Coldplay niet minder dan vijf noteringen in de Back Catalog Top 50. Later deze dag meer daarover op deze blog. En het kan niet op, want na het herfstige weekend zijn we er al weer met een nieuwe Megaman.

woensdag 15 juni 2011

Megaman bij week 24 – 11 juni 2011

Welkom bij de Megaman, waarin Coldplay één week bovenaan staat, Gordon zijn moeder eert met een lied, je Billy the klit deze zomer overal tegenkomt, DJ Tony Star wil knallûh, Mike & Colin toe zijn aan een heel album, Close II you niet meer alleen voor de fun bijeen komt, Danny Nicolay zijn tiende hit scoort en Shakira op Pitbull gokt. Dat en meer over de dertien eersteweeks noteringen in de Single Top 100 van deze week.

Coldplay voor één week bovenaan

Coldplay: Every teardrop is a waterfall (1) *** hoogste eersteweeks / eerste week op #1***

Ruim een week geleden, op vrijdag 3 juni 2011, was ‘Every teardrop is a waterfall’ van Coldplay voor het eerst te horen op de Nederlandse radio. Officieel mocht het nummer pas om 13.00 te horen zijn, maar 3FM dj Claudia de Breij liet het nummer al even voor enen horen.

Binnen twee uur was ‘Every teardrop is a waterfall’ het meest gedownloade nummer en dat zou het de hele week blijven. En dus is het de nieuwe #1 in de Single Top 100, na ‘Talk’, hun tweede #1-hit. Afgelopen zaterdagavond stond de band op Pinkpop waar ze een ruim anderhalf uur durend concert afsloten met hun achttiende notering. Tevens speelden ze een aantal nummers van hun vijfde album, dat in de herfst verschijnt. Het nummer staat in diverse landen genoteerd, maar buiten Nederland, haalde het (nog) nergens de eerste plaats. Dat is slechts voor één week, want volgende week neemt Rochelle, winnares van X-factor, de eerste plaats van hen over!

Plagiaat?
 
Coldplay is een wereldband en dus proberen anderen daar een slaatje uit te slaan. De band werd al diverse keren beschuldigd van plagiaat en er werden grote sommen met geld geëist. In 2007 beweerde de in Italië wonende Nederlander Peter van Houten dat ‘Clocks’ (#2 in 2003) gebaseerd zou zijn op zijn nummer ‘Caviar and champagne’ uit 1982. Van ‘Viva la vida’, bij ons #4 in 2008 en internationaal hun grootste hit, werd niet minder dan drie keer gezegd dat het geplagieerd was. In 2008 door gitarist Joe Satriani die de band beschuldigde, omdat het nummer een doorslagje is van zijn ‘If I could fly’. Hoewel er nooit details over bekend zijn gemaakt, werd deze zaak tussen beide partijen, buiten de rechtbank om geschikt.
 
Dat lukte twee andere partijen niet, die in ‘Viva la vida’ ook iets van een compositie van henzelf herkenden. In 2009 verscheen een video van de Amerikaanse band Creaky boards met het nummer ‘The songs I didn’t write’ dat ook gelijkenissen zou vertonen met ‘Viva la vida’. En de (voorlopig?) laatste beschuldiging kwam in 2009 van Yusuf Islam alias Cat Stevens: zijn ‘Foreigner suite’ was gebruikt voor ‘Viva la vida’. Maar, liet hij weten, ze hebben het vast niet met opzet gedaan. Er zullen nog velen komen die een graantje willen meepikken van het succes.

… nu zeker niet

Wellicht dat de groep al die beschuldigingen wel zat was en zich daarom vorige week vrijdag haastte om te melden dat ‘Every teardrop is a waterfall.’ gebaseerd is op ‘Ritmo de la noche’ van Mystic (#17 in 1990). Het bericht kwam echter wel pas, nadat de beschuldigingen over plagiaat over en weer gingen op het internet.

Na het zien van de film ‘Biutiful’ uit 2010 van de Mexicaanse regisseur Alejandro González Iñárritu, waarin een scene zit met een nachtclub en ‘Ritmo de la noche’ op de achtergrond is te horen, kreeg Chris Martin inspiratie voor het Coldplay nummer. Chris wist toen nog niet dat de versie van Mystic een cover was van ‘I go to Rio’ van Peter Allen.

Allen, geboren als Peter Richard Woolnough op 10 februari 1944 in Tenterfield, New South Wales in Australië, schreef het nummer samen met de Amerikaanse componist/actrice Adrienne Anderson. Met Barry Manilow schreef zij niet minder dan dertig nummers, waaronder ‘Could it be magic’, dat een wereldhit werd voor Donna Summer. Vorig jaar was ze te gast tijdens de première van de show van Barry Manilow in Las Vegas.


Peter Allen nam ‘I go to Rio’ in 1976 op voor zijn elpee ‘Taugth by experts’. Het jaar daarop kwam het op single uit, stond zes weken bovenaan de Australische hitparade en was de op zes na populairste single van het jaar. Bij ons kwam het in 1978 niet verder dan de achttiende plaats. ‘I go to Rio’ is diverse keren gecoverd (onder andere door Peggy Lee en Pablo Cruise), staat op menige soundtrack (onder andere ‘Muriel’s wedding’) en is gesampled (als ‘Ritmo de la noche’ en ‘Every teardrop is a waterfall’). Allen is zeven jaar getrouwd geweest met Liza Minelli, maar kwam later uit de kast als homo. Aanstaande zaterdag, 18 juni, is het precies negentien jaar geleden dat hij overleed aan kanker in zijn keel, hoofd en nek, als gevolg van Aids. Over zijn leven is de musical ‘The boy from Oz’ gemaakt.

drie covers op een rij

Mystic was de Britse producer Mark Wade en de Spaanse zangeres Maria Chica Sachez. Zij waren echter niet de enigen in 1990 die een hit scoorde met ‘Ritmo de la noche’. Er waren nog twee uitvoerende en met z’n drieën stonden ze gezamenlijk negen weken genoteerd. De tweede versie was van Lorca (#23), een project van de in Santiago, Chili geboren producer Carlos Campos. De meest succesvolle versie van ‘Ritmo de la noche’ werd afgeleverd door Chocolate (#12), dat bestond uit de Duitsers Alex Jörg Christensen (producer) en Verona Feldbusch (zangeres). Christensen zou twee jaar later een #3-hit scoren als U 96 met ‘Das Boot’.

Gordon brengt eerbetoon aan zijn moeder

Los Angeles, the voices: Mijn laatste lied voor jou (19)

Op 11 oktober 2010, twee dagen nadat ‘Blijf veilig bij mij’ van Los Angeles, the voices de vierde en laatste week inging, overleed op 79-jarige leeftijd, Marie Heuckeroth, moeder van Cornelis Willem (Gordon) Heuckeroth. Direct daarop werden de activiteiten van de groep stilgelegd, zodat Gordon de tijd kreeg het verdriet te verwerken. Zijn moeder was een grote steun voor hem en haar overlijden heeft hem zeer aangegrepen.

Om dit verlies te verwerken, schreef hij het nummer ‘Mijn laatste lied voor jou’, dat hij voor de eerste keer zong tijdens de concerten van de Toppers in de Amsterdam ArenA. Gordon: “Het was het minste wat ik kon doen voor haar en ik denk dat mensen die oprechte emotie ook hebben gevoeld. Mijn moeder zou glimmen van trots als zij dit allemaal had meegemaakt.” Het nummer was bedoeld voor ‘Because we believe’, het tweede album van de groep, dat eind oktober wordt uitgebracht. Maar vanwege de vele reacties is de release vervroegd. De opbrengst gaat naar de Hartstichting, voor onderzoek naar hart en vaatziekten.

Billy the klit kom je deze zomer overal tegen

Billy the klit feat. Minnie: Don’t be shy (30)

De zomer van 2011 moet nog beginnen, maar de danceplaat van deze zomer is al bekend. Althans volgens SLAM!FM dat ‘Don’t be shy’ van Billy the klit feat. Minnie uitriep tot het anthem van de ‘Totally summer tour’, die voert langs diverse badplaatsen in Nederland, Spanje, Griekenland, Bulgarije, Portugal, Turkije, en Italië. Het jongerenreisbureau Gogo Tours organiseert deze reizen en bepaalde dat Billy the klit het gezicht werd van deze summer tour. Naast Billy zullen diverse andere dj’s de feesten opleuken, waaronder la Fuente, Quintino en Partysquad! Daarnaast is ‘Don’t be shy’ ook uitgeroepen tot het anthem van de TMF Awards, die afgelopen zondag werden gehouden.

Billy the klitt is het alter ego van Joost Seilberger uit Den Haag. Zijn hele leven wordt bepaald door muziek. Zijn vader Peter Seilberger speelde orgel en piano in de jaren ’60 in verscheidene bandjes, waaronder de Tee set. Joost leerde saxofoon, piano en gitaar spelen en speelde tijdens zijn schooltijd in diverse bandjes. Op zijn vijftiende ontdekte hij de housemuziek en begon muziek te mixen. Na een korte tijd in Tilburg en Eindhoven te hebben gedraaid met onder anderen Benny Rodrigues en Fedde le Grand, keerde Joost terug naar Den Haag, waar hij als Billy the klit naam maakte en twee mixalbums uitbracht.

De vocalen op ‘Don’t be shy’ zijn van Minnie. Haar echte naam luidt Wieteke Wijte uit Hensbroek. In 2006 won zij met de Wieteke Wijte band, het ‘Live in Obdam’ muziekfestival. In datzelfde jaar begon ze met drie anderen de rockband Blended and bottled, waarvan ze de leadzangeres werd. Het jaar daarop won Wieteke als veertienjarige (!), samen met deze band, alle prijzen die er te winnen waren op het Grote Prijs Festival van het Trinitas College in Heerhugowaard. Op de eerste avond de Producenten Prijs, op de tweede avond de ING-Publieksprijs en over de laatste twee avonden: De Grote Prijs.

In 2010 zong Wieteke samen met Diggy Dex. En nu zingt ze op ‘Don’t be shy’ van Billy the klit en is ze, met pruik, te zien in de videoclip. Op het nummer speelt presentator Dennis Weening (van ‘The pain game’) gitaar. Joost en Dennis kennen elkaar al jaren; zo’n tien jaar geleden werkten ze beide voor TV West. De mix van ‘Don’t be shy’ is van Bas van Wageningen van Di-rect. Billy the klit werkt samen met producer Dani-L Mebius, bekend van Justin Timberlake en P!nk.

Edwin laat mensen ‘heel gewoon’ of ‘heel anders’ zijn

Edwin: Laat je leven (43)

Laat je leven’ is na ‘Ga met me mee!’ (#71 in 2009), de tweede solonotering voor Edwin van der Tolen (Delft, 2 maart 1979). Eind jaren ’90 maakte Edwin deel uit van Velvet, waarmee hij de hit ‘Weg van jou’ (#72 in 1997) scoorde. ‘Laat me leven’ is een nummer dat gaat over het recht dat iedereen heeft om heel gewoon of juist heel anders te zijn. In de videoclip zijn mensen te zien, dik, dun, lang, kort, die ‘anders’ zijn. Edwin: “Ik wilde dit keer eens anders wat anders.” En daarover gesproken, op 25 september treedt hij in het huwelijksbootje met Patrick Nijenhuis, die hij sinds vier jaar kent en zijn zaken behartigd. Beide hebben samen een café.

DJ Tony Star wil knallûh

DJ Tony star: Rock you real hard (56)

‘Oh oh Tirol’ bracht niet het succes dat de eerste serie ‘Oh oh Cherso’ bracht. Hoewel er geruchten gaan dat er nog een derde serie komt, is het nieuwe er wel af. Dankzij de serie heeft DJ Tony Star (Tony Wyczynksi alias ‘Sterretje’) een droom in vervulling zien gaan: dj-en op Kreta, gevolgd door de hit ‘Two stars’ (#10 in 2010) en nu ‘Rock you real hard’, binnen op #56. Tony is afkomstig uit Den Haag, dus niet vreemd dat zijn album ‘Knallûh’ heet.

Mike & Colin zijn toe aan een heel album

Mike & Colin: Wat is ze mooi (62)

Wat is ze mooi’ is de vierde single van het duo Mike & Colin. ‘Zo moet het blijven’, de eerste, is nog steeds hun grootste: #20 in 2009. Daarna volgden ‘Jij’ (#40, ook in 2009) en ‘Alles is top!’ (#25 in 2010). Intussen wordt hun schare fans groter en treden ze meer op. Met vier hitsingles wordt het tijd voor een vervolg, en dat kan niet beter dan met een heel album. De fans zijn er al lang aan toe!

Close II you: niet meer alleen voor de fun

Close II you: Fuel to my fire (79)

Vijf hits scoorde de meidengroep Close II you tussen juni 1997 en februari 1999. ‘Baby don't go’ was daarvan begin 1998 de grootste: drie weken op #4. Achter de groep zaten de producers Eeg van Kruijsdijk en Ed van Otterdijk, die in Nederland een groep a la Spice girls wilden opzetten. In tegenstelling tot hun Britse voorbeelden, veranderde de line-up voortdurend, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de continuïteit. Nu zijn Eeg en Ed de mensen achter de dance-act G-lontra & Chelc-d.

In 2001, vijf jaar na het begin in 1996, werd de groep al opgeheven. Er volgde een doorstart als GTO (Girls Together Outrageously), maar ook dat was geen lang leven beschoren: in 2003 werd GTO opgeheven. In 2009 lukt het fan Mike van Doorn, drie van de vijf oorspronkelijke leden plus een ander lid te strikken voor een eenmalig optreden. Toen werden de vier al benaderd voor een comeback, maar vonden Marsha van de Berg, Sascha Koninkx, Natascha Scheffers en Sally Flissinger de tijd nog niet rijp.

niet meer voor de fun alleen

Anno 2011 werden ze weer benaderd, en nu hapten ze wel toe. Marsha: “Nu is de tijd is er rijp voor. Fans pleitten al tijden op Hyves voor een terugkomst. En meteen krijgen we zoveel aanvragen voor tv-programma’s en optredens, dat we serieus beginnen te denken: willen we dat? Wat is haalbaar? Want de aanvankelijke insteek was ‘gewoon voor de fun.”
Op 26 april werd de comeback officieel aangekondigd. En sinds 30 mei zijn die activiteiten te volgen in de zesdelige reallife soap ‘The comeback’, bedacht en geproduceerd door studenten aan de mediaschool van de Veronica Academy. In het programma, dat alleen op internet is te volgen, wordt geprobeerd vergeten groepen en artiesten nog een keer naar de top te brengen. Gelijk in de eerste uitzending kregen de meiden het eerste exemplaar van de single ‘Fuel to my fire’ uitgereikt, als mede een gouden plaat voor het album ‘Closer’, dat in 1998 de achtste plaats bereikte.

Of deze comeback lang stand zal houden is nog maar de vraag. Marsha is in verwachting van haar derde kind, leadzangeres Sally wil blijven toeren met de Hermes House Band en niet meewerken aan een vervolg op ‘Fuel to my fire’ en Sascha heeft een modellenbureau. Natasha: “Ach, als het geen succes wordt, gaan we gewoon weer verder met wat we deden, en hebben we heel leuke dagen gehad. En anders beginnen we over een paar jaar gewoon opnieuw.”

Jaman deed Danny de Munk na

Jaman: Ik wil een goede vader voor je zijn (84)

Twee jaar geleden bracht zanger Jaman het nummer ‘Ik wil een goede vader voor je zijn’ in eigen beheer uit. Het was één van de nummers waarmee hij door het land trok en zich nog Jaman Ypey noemde. De optredens bleven niet ongemerkt en Andries Swart, dj bij ‘De nacht van Oranje’, tipte Adri van Berk van Berk Music die het liedje nu landelijk heeft uitgebracht. Berk Music grossiert in voornamelijk Nederlandstalige hits, met als meest succesvolle artiest de Gebroeders Ko. ‘Ik wil een goede vader voor je zijn’ is juist nu uitgebracht, met het oog op vaderdag, aanstaande zondag 19 juni.

Jaman Ypey, geboren op 5 mei 1981 in Deventer, deed op zijn zesde, tijdens een karaokemiddag, Danny de Munk na. Thuis was vooral de muziek te horen van André Hazes en Frans Bauer. Niet vreemd dus dat hij op zijn zestiende een talentenjacht won met een nummer van Frans. Jaman is een groot supporter van de voetbalclub Go-ahead Eagles, waarvoor hij het nummer ‘Rood-geel’ opnam en woont tegenwoordig in Kampen.

Dennie Christian blijft hits scoren

Dennie Christian: Laat me nog één keer met je dromen (88)

Dankzij het programma ‘Ali B. op volle toeren’ scoorde Dennie Christian in februari een #12-hit met ‘Ik ben niet meer van jou … uit elkaar’. Zo hoog had hij niet meer gestaan sinds 1993. In het programma ging Ali samen met een bevriende rapper op bezoek bij een icoon van de Nederlandse muziek (zoals Lenny Kuhr, Ben Cramer en Bonnie St. Claire). Ali en de rapper maakten een remake van de hit van het icoon, die op zijn beurt aan de gang ging met het nummer van de rapper. Het eerste seizoen van het programma zit er op en zal in het najaar een vervolg krijgen en weer hits opleveren voor andere iconen van de Nederlandse muziek.

Inmiddels gaat Dennie voort op de weg die hij al sinds februari 2010 bewandelt en dat is hits scoren. Voor 2010 lagen vijf lange jaren van floppers. Maar in 2010 pakte Dennie de draad op met een remake van zijn eerste hit ‘Besame mucho’, dat als ‘Besame mucho 2010’ de veertiende plaats bereikte. Daarna volgden in 2010 ‘Mamacita’ (#18) en ‘Mijn mooiste gedachte’ (#23). En dit jaar is het raak met het eerder genoemde ‘Ik ben niet meer van jou … uit elkaar’ (#12) en nu ‘Laat me nog één keer met je dromen’ op #88, dat zijn 38ste notering is.

Jeronimo: van acteur tot zanger

Jeronimo feat. Stay-c: I am no superman (89)

In deze Single Top 100 maken twee oude bekenden hun rentree. Op #79 hadden we de meidengroep Close II you met ‘Fuel to my fire’, tien plaatsen lager doet rapper Stay-c weer van zich spreken.

Stacey ‘Stay-c’ Paton (Rotterdam, 31 januari 1969) bracht in 1988 zijn eerste single uit ‘Turn up the music’. Twee jaar later werd hij gevraagd om een rapper te vervangen die ziek werd en op het punt stond op tournee te gaan door Europa als voorprogramma van Twenty 4 seven featuring Captain Hollywood, dat bestond uit zangeres Nance en rapper Tony Dawson-Harrison. Toen Tony in 1991 de groep verliet wegens een meningsverschil met Ruud van Reijen, de man achter Twenty 4 seven, vroeg ze Stay-c om hem te vervangen.
Die wisseling was niet verkeerd voor de dance-act, want vanaf dat moment scoorden ze de ene na de andere hit in binnen en buitenland, waaronder ‘Slave to the music’ en ‘Is it love’, beide #6 in 1993. Nadat de twee elkaar in 1996 niet meer konden luchten of zien, stapte Nance er uit, en ging Stay-c verder met zangeres Stella. Ook bracht hij nummers uit onder zijn eigen naam Stacey Paton en als Stay-c Paton. In 2010 kondigde Ruud van Reijen nieuw werk van Twenty 4 seven aan, met Stay-c en een nieuwe zangeres, Li-Ann, maar dat laat nog steeds op zich wachten. En dus heeft Stay-c (even) de gelegenheid om een uitstapje te maken met Jeronimo.

Sinds kort is Jeronimo presentator van het programma ‘Hits in de zon’ op de Vlaamse internetzender Anna.be. Daarin kan hij dan mooi ‘I am no superman’, zijn eigen plaatje promoten. Jeronimo werd geboren in 1980 in Bonito, een plaatsje in Brazilië. Twee maanden na zijn geboorte werd hij geadopteerd door de Nederlandse familie van Ballegooien uit Hilversum. Zijn nieuwe vader was veel voor zijn werk op reis, waardoor Jeronimo veel te maken kreeg met een aupair, die voornamelijk Engels sprak. Op zijn tiende gingen zijn adoptieouders uit elkaar en verhuisde hij met zijn adoptiemoeder naar Sri Lanka, waar zij leiding had over een opvangcentrum voor gehandicapte kinderen. Daar kwam zijn Engels goed van pas.

Acteren was altijd al een grote liefhebberij voor Jeronimo en toen hij terugkeerde naar Nederland, startte hij met een theateropleiding. Op zijn zeventiende kreeg hij de rol van Brian in de film ‘Timboektoe’, waarvoor hij ook de titelsong zong, ‘I could have loved you once again’ . Dat ging hem goed af en inmiddels is hij drukker met zijn zangcarrière dan zijn acteercarrière. Hij wordt daarbij geholpen door een team van buitenlandse schrijvers, die hun sporen hebben verdiend voor onder anderen Boney M., Backstreet boys en Belle Perez. De afgelopen tijd was Jeronimo in Duitsland en België voor opnames voor het album, dat geproduceerd wordt door de Duitse producer Alex Strasser. De single ‘I am no superman’ is naast België en Nederland, ook in Frankrijk en Roemenië uitgebracht. In totaal komt het nummer in veertig landen uit.

Tiende hit voor Danny Nicolay

Danny Nicolay: Nee! (92)

Op 19 mei werden Danny Nicolay en Judith Peters verkozen tot vijfde en zesde Topper. En dus mochten ze twee weken geleden optreden tijdens de drie concerten van de Toppers in de Amsterdam ArenA.

Nee!’ is de tiende hit voor de 38-jarige Danny Nicolay en daarmee hoopt hij na de optredens met de Toppers, nu zijn grootste hit te scoren. Dat betekent dat het nummer hoger moet scoren dan ‘Achtbaan voor één nacht’ dat in 2008 de zeventiende plaats bereikte. En dan te bedenken dat hij in 2000 een top 10-hit had kunnen hebben … als hij ‘Een bossie rooie rozen’ had opgenomen. Het nummer was hem eerst aangeboden, maar nadat hij het afgewezen, nam Alex het op, die er een vette top 10-hit mee scoorde (#8)!

Shakira komt met Arabisch album

Shakira feat. Pitbull: Rabiosa (99)



De Amerikaanse dj/producer Pitbull is hot. En dus wil iedereen wel een nummer met hem opnemen. Na Enrique Iglesias (‘I like it’, #18), Usher (‘DJ got us fallin’ in love’,#9), beide in 2010, Jennifer Lopez (‘On the floor’, #4) in 2011, is het nu de beurt aan Shakira met ‘Rabiosa’, dat binnenkomt op #99. Daarnaast scoort Pitbull feat. Ne-Yo, Afrojack & Nayer deze week zelf nog een #2-hit met ‘Give me everything’. Het is echter de vraag of elke samenwerking met Pitbull even succesvol wordt. Ook Shakira zal dat zelf moeten ervaren.




Van ‘Rabiosa’ is ook een Spaanstalige versie die Shakira in 2010 opnam voor haar album ‘Sale el sol’. Die is met de Dominicaanse rapper/producer El Cata, van wie het origineel is, afkomstig van zijn eerste album ‘El Malo’ uit 2009. Het is de tweede keer dat Shakira een nummer origineel van El Cata op haar album zet en daar twee versies (een Spaanstalige met El Cata zelf en een Engelstalige) van opneemt. Eerder deed ze dat met ‘Loca’ (#55 in oktober), dat ze opname met de Britse rapper Dizzee Rascall.

Arabisch

De Latijns-Amerikaanse en westerse muziekmarkt ligt al volledig aan haar voeten. Maar Shakira wil ook fans in de Arabische landen en gaat daarom een Arabische cd opnemen. Onlangs was ze in Marokko en wellicht heeft ze toen al wat van die taal opgestoken. Als alles naar wens verloopt, moet het album begin 2012 af zijn. Echter muziek maken in het Arabisch is één, optreden twee. Dat zal met alle verboden voor vrouwen nog moeilijk worden.