zondag 15 april 2012

Kris Berry durfde vroeger niet in het openbaar te zingen

Kris Berry: Love trip (94)

Afgelopen vrijdag, 13 april 2012, vond in de ‘Sugar factory’ in Amsterdam, de officiële albumpresentatie plaats van ‘Marbles’, het debuutalbum van de Nederlandse zangeres Kris Berry. Het album is echter al een week te koop en de liefhebbers beloonden het met een 9e plaats in de Album Top 100.

Voor Kris Berry, geboren als Kristel de Haak in 1982 op Curaçao waar ze tot haar 19e woonde, is Engels haar moedertaal. Nederlands leerde ze pas op haar elfde, waardoor ze nog steeds in het Engels denkt. Volgens Berry begon de liefde voor muziek al toen ze nog niet eens geboren was. Berry: “Mijn moeder zegt dat ze me heel veel klassieke muziek liet horen, maar dat heb ik opvallend genoeg nooit echt geluisterd. Ik heb dynamiek nodig en nieuwe dingen. Ik vind alles wat net aan rauw klinkt, of net verfijnd, of net uniek, helemaal te gek.”

Barcelona

Na de middelbare school verliet Berry de Caraïben en verhuisde naar Europa. Ze werkte een tijdje in Barcelona, en ontmoette in de metro een muzikant, waarmee ze aan de praat raakte. Ze ging met hem mee naar huis, waar hij een studio had. Zingen durfde ze echter niet hem. Wel is deze ontmoeting en haar groeiende interesse in artiesten als Ella Fitzgerald en Nat King Cole van grote invloed geweest.

persoonlijk

Toch was muziek lange tijd iets van haar alleen, iets dat ze niet zomaar met de hele wereld wilde delen. Berry: “Zingen deed ik altijd al veel en graag, maar het was voor mij heel persoonlijk. Ik neuriede altijd wel mee met cassettebandjes die ik van mijn moeder had gekregen, zat op zang- en pianoles, maar ik had nooit de behoefte om - letterlijk- onder de douche vandaan te stappen en op te treden.”

Dat veranderde in 2008, toen een vriend haar tipte over een auditie bij the Oriental jazz band, een jonge jazzband uit Enkhuizen. In het begin vond ze de auditie doodeng, maar tegelijkertijd ook geweldig, waarna ze wist dat ze dit vaker wilde doen.

geen muzikale opleiding

En maar goed ook, want anders had gitarist Paul Willemsen (bekend van onder anderen Beans & Fatback, Lefties soul connection en Zuco 103), misschien nooit haar zelfgeschreven liedjes gehoord, en was ze niet in zijn studio beland. Sindsdien schrijft ze met hem alle liedjes en heeft ze een aparte taal ontwikkeld. Berry heeft namelijk geen muzikale opleiding gevolgd, maar laat vooral haar gevoel spreken. Willemsen is iemand die precies snapt wat ze bedoelt als ze een idee voor een liedje omschrijft.

Begin vorig jaar verscheen een EP met vijf zelfgeschreven liedjes. Vervolgens pakte Radio 6 het op, speelde ze het hele land door en stond in het voorprogramma van Selah Sue. Het hoogtepunt tot nu toe, was haar optreden van een uur tijdens het North Sea Jazz Festival 2011. Tot afgelopen vrijdag vermoeden wij, want toen was de releaseparty van haar debuutalbum ‘Marbles’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten