dinsdag 22 mei 2012

Edsilia wil nog wel een keer naar het Eurovisie Songfestival

Edsilia Rombley: Zeg me dat het niet zo is (6) *** hoogste eersteweeks ***

Van 30 maart tot en met 11 mei streden een aantal Nederlandse artiesten om het ultieme kroonjuweel, het mooiste Nederpopliedje uit de afgelopen 40 jaar, in het SBS6-programma ‘Vrienden van Amstel zingen kroonjuwelen’. Uiteindelijk bleven er twaalf nummers over, waaronder ‘Zeg me dat het niet zo is’ door Edsilia Rombley.
Van de jury, bestaande uit Ad Visser, Angela Groothuizen en Gerard Ekdom kreeg ze 105 punten, ‘Het dorp’ van Wim Sonneveld door Guus Meeuwis kreeg er 85 en ‘Venus’ van Shocking blue door Ellen ten Damme de meeste: 115. Maar het publiek trok zich daar niets van aan en stemde massaal voor Edsilia, die uiteindelijk won met 46% van de stemmen.

moeder

‘Zeg me dat het niet zo is’ is een nummer van de Frank Boeijen groep uit 1989 van het album ‘Een zomer aan het eind van de twintigste eeuw’. Het was het laatste studioalbum van de groep voordat Frank Boeijen solo ging. Begin 1990 verscheen het nummer op single en bereikte de 39e plaats. Boeijen schreef het nummer na het overlijden van de moeder van Amanda Redington, zijn toenmalige partner. Amanda, waarmee hij van september 1990 – juni 1994 getrouwd is geweest, was er helemaal kapot van. ‘Zeg me dat het niet zo is’ is dan ook een nummer dat vaak troost biedt aan de achterblijvers. Overigens heeft Boeijen in 1997 zijn eigen ouders ‘herdacht’ op het album ‘Vaderland’.

vriendin

Edsilia koos ‘Zeg me dat het niet zo is’, omdat het nummer een speciale betekenis voor haar heeft. Edsilia: “Het is zo’n intens gevoelig liedje. Als ik het zing, komen er herinneringen bij me boven aan mensen die ik heb verloren.” Vier jaar geleden, op 1 november 2008, overleed haar vriendin Honey Sas aan een hersenbloeding. Op haar begrafenis zong Edsilia het nummer ‘The way we were’.

grootste hit

‘Zeg me dat het niet zo is’ is de twaalfde notering voor Edsilia en haar grootste hit. ‘Wereldwijd orkest’ bereikte eind 2011 weliswaar de eerste plaats, maar was een nummer van het Metropole orkest o.l.v. Vince Mendoza m.m.v. diverse artiesten, waar Edsilia er ééntje van was. Tot deze week was haar grootste (eigen) hit: ‘Hemel en aarde’ (#10 in 1998), waarmee ze ons land vertegenwoordigde op het Eurovisie Songfestival en vierde eindigde.

Eurovisie Songfestival

Voor dit jaar heeft ze alle vertrouwen in Joan Franka met ‘You and me’, die aanstaande donderdag ons land vertegenwoordigt tijdens de tweede halve finale. Edsilia: “Ze heeft zowel door haar stem als verschijning iets opvallends en het zou kunnen dat dat heel gunstig voor haar uitpakt.” Behalve in 1998 deed Edsilia ook nog in 2007 mee aan het liedjesfestijn, maar kwam met ‘On top of the world’ niet verder dan de 21e plaats, te laag voor de finale.

In principe vind ze twee keer wel genoeg, maar als de mening van de vakjury weer volwaardig meetelt en alle deelnemers weer in de eigen taal moeten zingen, wil ze het toch wel overwegen. Voor Joan heeft ze maar één tip: niets aantrekken van wat iedereen vindt. En natuurlijk genieten van het moment, want de drie minuten zijn zo voorbij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten