zondag 18 november 2012

Don Diablo brengt ode aan zijn vader

Don Diablo feat. JP Cooper: The artist inside (46)

Volgende week woensdag, 28 november 2012, wordt voor de derde keer ‘Sta op tegen kanker’ uitgezonden, dat gepresenteerd wordt door Frits Sissing en Kim-Lian van der Meij. Bekende (onder andere Bløf, Tineke Schouten en Gerard Joling) en onbekende Nederlanders vertellen in het programma hun persoonlijke verhaal en vragen zoveel mogelijk mensen donateur te worden van Koninklijk Wilhelmina Fonds (KWF). Geld dat gebruikt wordt voor onderzoek naar kanker, waaraan jaarlijks nog 42.000 mensen overlijden.

actielied

In 2010 werd het nummer ‘Just stand up’ aan de actie gekoppeld, dat gratis kon worden gedownload. Vorig jaar stond Jeroen van der Boom  het nummer ‘Niemand anders’ af aan de actie dat #1 kwam. Dit jaar komt het actielied uit de dancehoek: Don Pepijn Schipper alias Don Diablo heeft samen met JP Cooper het nummer ‘The artist inside’ opgenomen. Het nummer is een ode aan zijn vader Leo die in september overleed aan nierkanker.

Don: “Ik had altijd een bijzondere band met mijn vader (rechts op de foto). Hij was een bijzondere, intelligente man die mij stimuleerde groots te dromen en mijn creativiteit te volgen. Vandaar de titel ‘The artist inside’. Tien jaar geleden herstelde hij van nierkanker, maar helaas kwam de ziekte in 2011 terug.
Terwijl mijn vader vocht voor zijn leven, schreef ik hem een brief in het ziekenhuis. Dat is de basis voor het nummer ‘The artist inside’. Het is een ode aan mijn vader, en aan een mooie, liefdevolle jeugd. Eigenlijk heb ik dit nummer niet zelf gemaakt, het heeft zichzelf geschreven. Het is mijn manier om afscheid te nemen: ik wilde hem nog zo veel dingen zeggen. Helaas heb ik nooit de kans gekregen omdat hij al te verzwakt was.”

niet zinloos

“Dit nummer is veel groter dan mijn vader. Het gaat over het leven zelf, over mensen die je dierbaar zijn en plotseling wegvallen. Omdat de opbrengst naar KWF Kankerbestrijding gaat, kan mijn vader indirect een rol spelen in de toekomst, in het leven van anderen. Hierdoor is zijn overlijden niet helemaal zinloos geweest.” De videoclip van ‘The artist inside’ toont beelden van Leon in de jaren 1996 – 2012.

JP Cooper heet volledig John Paul Cooper en is op 1 november 1983 geboren in Middleton, Noord Manchester. Zijn moeder overleed toen hij 11 maanden jong was, waarna hij werd opgevoed door zijn vader en zijn zusters, die allen op een bepaalde manier artistiek zijn, hetzij met muziek of kunst.

gospel

Op jonge leeftijd werd JP Cooper verliefd … op muziek, een liefde die hij nooit meer heeft verlaten. Het zingen begon in het rockbandje Kid conspiracy, dat overging in Azure glow en later Skimo cowboy werd. Zijn stem wordt vaak vergeleken met die van een gospelzanger en dat is niet zo vreemd, want hij heeft gezongen bij The Manchester sing out choir, hét gospelkoor uit Manchester. Na drie in eigen beheer uitgeven EP’s, verscheen in juni eindelijk een EP die ook landelijk verkrijgbaar is, waarop ook gospel zangers meedoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten