zondag 2 juni 2013

Maaike Ouboter raakt bij velen een gevoelige snaar

Maaike Ouboter: Dat ik je mis (1)  *** hoogste eerste weeks ***

“Het is heel mooi als je zelf iets maakt dat vanuit je hart komt dat dat iemand anders zo raakt. Dan kom je op één lijn met iemand. Ja dat is heel prachtig”. Dat zei Maaike Ouboter na haar optreden afgelopen maandag in De Beste Singer-Songwriter van Nederland (DBSSW), dat een tranendal had los gemaakt bij Eric Corton, Sanne Hans en Giel Beelen. Het was nog maar de tweede aflevering van het tweede seizoen, maar is nu al de meest besprokene.
‘Dat ik je mis’, een liedje dat Maaike opdroeg aan haar overleden moeder, bleek bij meer mensen een gevoelige snaar te raken, want in no-time was het niet alleen trending-topic, maar ook het meest gedownload. Want in navolging van The Voice of Holland, kunnen in dit seizoen alle liedjes van de kandidaten direct na de uitzending worden gedownload. Dat levert deze week nog twee andere hits op (zie onder DBSSW-hits).

goud

Het liedje bleef niet één dag het meest gedownload, maar is dat nog steeds (we schrijven zondag 2 juni), ook in Vlaanderen. Volkomen terecht dan ook dat het de nieuwe #1 is in de Single Top 100 en dat ook nog wel even zal blijven. We hebben het dan niet over een klein overwicht, maar 39%, oftewel ‘Dat ik je mis’ verkoopt een derde meer dan de #2, en dat in slechts 3 dagen! Inmiddels is het nummer meer dan 10.000 keer gedownload, goed voor goud dus.

Met de #1-positie is het de grootste hit die DBSSW heeft opgeleverd. Vorig jaar was de oogst twee hits:
#3: Nielson: Beauty & de brains (platina)
#4: Douwe Bob: Multicoloured angels, tevens de winnaar vorig jaar.
Mattanja Joy Bradley, die vorig jaar ook meedeed, valt hier niet onder met haar hit ‘Beautiful imperfections’, omdat dat nummer al genoteerd stond voor de talentenjacht van start ging en daar ook niet uit komt.

talentenjachten

Doordat nummers direct na een uitzending kunnen worden gedownload, kunnen ze al scoren nog voordat de betreffende talentenjacht ten einde is gekomen. Maaike is dan ook zeker niet de eerste die in een vroeg stadium een #1-hit scoort. De volgende artiesten gingen haar voor:
2009: Thomas Berge: Kon ik maar even bij je zijn
2010: Ben Saunders: If you don’t know me by now en When a man loves a woman
2011: Glennis Grace: Afscheid
2011: Do: Hij gelooft in mij
2011: Chris Hordijk: Time after time
2012: Sandra van Nieuwland: More, Keep your head up, Beggin’ en New age
Thomas, Glennis en Do deden mee met De beste zangers van Nederland, Ben, Chris en Sandra komen uit The Voice of Holland. Van deze talenten won alleen Ben Saunders uiteindelijk ook daadwerkelijk de talentenjacht. Kijken hoe ver Maaike komt.

airplay

De eerste vier afleveringen van DBSSW voor dit seizoen, zeg maar de audities, zijn al van te voren opgenomen. Dat betekent dat Maaike, die momenteel in Venetië geniet van een vakantie, voorlopig niet te zien zal zijn. Dat is geen bezwaar, want het nummer is vrij snel doorgedrongen tot de radio en dat zorgt er voor dat het breed gedragen wordt.

ouders

Voordat Maaike Ouboter (21), in Amsterdam Media & Communicatie ging studeren, bracht ze een jaar door in Sydney, Australië. Muziek kreeg ze met de paplepel ingegoten. Maaike: “Mijn ouders hebben altijd veel muziek gemaakt. Vroeger zaten we altijd samen achter de piano en dan zong ik. Mijn vader en moeder zijn helaas overleden toen ik op de middelbare school zat. Ik ben toch altijd doorgegaan met muziek maken en heb veel liedjes gemaakt die geïnspireerd zijn op mijn ouders.”

gevoelens

Tot voor kort schreef ze haar teksten vooral in het Engels, maar ze kwam tot de ontdekking dat ze haar gevoelens beter kan omschrijven in het Nederlands. De muziek gebruikt ze dan ook om dingen te kunnen uiten die ze op een andere manier niet goed kan zeggen of benoemen.

Ze had nooit serieus nagedacht over een carrière in de muziek. Tót ze werd uitgenodigd voor de opnames in de Wisseloord Studio's voor DBSSW; vrienden hadden haar daarvoor opgegeven. Samen met Michael Prins en Jasper Mook is ze door naar de workshops, die beginnen na de vier voorronden. De finale is op 29 juli in ’t Paard van Troje in Den Haag.

1 opmerking:

  1. Zing 'ik mis je' in het Engels en je hebt een wereldhit!

    BeantwoordenVerwijderen