zondag 7 juli 2013

Maaike brengt ode aan Maarten van Roozendaal

Maaike Ouboter: Maarten (87)

Muzikaal gezien, was het een memorabele week. Maandagavond was een aflevering van De Beste Singer Song Writer van Nederland (DBSSW), waarin de 7 resterende kandidaten een lied zongen over hun muzikale held. De dinsdag daarvoor hebben ze dat in de Bullet Sound Studio’s in Hilversum geschreven, daarbij geholpen door Guus Meeuwis. Zijn muzikale held is Bruce Springsteen, die hem ooit zei: ‘weeg eigenwijs’.

Voor Maaike Ouboter is zanger en liedjesschrijver Maarten van Roozendaal haar muzikale held. Maaike: “Ik vind hem zo’n pure eerlijke man. En hij is heel rauw en dat bewonder ik wel. Hij maakt hele mooie teksten en vooral, hij maakt de dingen niet mooier dan ze zijn, omdat het al mooi genoeg is.”
Zij schreef het nummer ‘Maarten’ en zong het in  ‘Bitter Zoet’ in Amsterdam, waar het programma twee dagen daarvoor was opgenomen. Niet wetende dat op de avond dat het programma werd uitgezonden, maandag 1 juli 2013, van Rozendaal was overleden. Sinds februari was hij ongeneeslijk ziek. Hij had kanker in zijn longen, met uitzaaiingen naar zijn hoofd. Tegenover zijn vriend en collega Theo Nijland zei hij: “ Doodgaan is een rare trip”. Van Roozendaal overleed maandagmiddag op 51-jarige leeftijd. Zie ook onder #89 'Red mij niet', een nummer van Roozendaal uit 2000.

mooie ode

Maaike was erg geschrokken van het overlijden van Maarten. Ze was echter opgelucht toen ze van de familie een sms'je kreeg dat ze haar ode aan hem, heel mooi vonden. Maaike: "Ik voelde me op een bepaalde manier toch schuldig. Ik wist natuurlijk dat hij erg ziek was. Maar als ik een ode had gebracht aan iemand anders was het niet uit mezelf gekomen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten