zondag 16 maart 2014

Najib Amhali had veel lol tijdens rap van 15 seconden

#89 Xander de Buisonjé feat. Najib Amhali: Ik weet

Op sommige nummers doen de gastartiesten als het ware de lead. Neem ‘Wake me up!’ van Avicii, waarop Aloe Blacc de sterren van de hemel zingt, maar daar geen credit voor krijgt. Op ‘Ik weet’ van Xander de Buisonjé rapt Najib Amhali zo’n 15 seconden en is hij even te horen in het refrein en krijgt daar alle credits voor. Het kan verkeren. 

Najib Amhali (Nador, Marokko, 4 april 1971) is cabaretier en acteur. Hij groeide op in Krommenie en won in 1995 met de Comedytrain de Pall Mall Exportprijs. Het jaar daarop won hij tijdens het Leidens cabaretfestival de publiek en juryprijs. Twee jaar later kwam hij met zijn eerste cabaretprogramma ‘Vol = vol’. Met ‘I Amhali’, zijn achtste cabaretprogramma, tourt hij dit jaar door het land. Maar hoe komt hij nu bij Xander de Buisonjé?

Los Angeles

Xander was in Los Angeles in het huis van Sergio van Gonter alias Reversemusic, die daar nummers schrijft met anderen songschrijvers. Sergio had Xander een lekkere beat gestuurd, waarna de twee het nummer samen afmaakten en Xander er een tekst bijschreef. Beide vonden dat het nummer nog een rapper miste, waarop Najib Amhali werd benaderd. De twee kennen elkaar van een evenement waar beiden optraden.

Najib Amhali: ''Ik was gelijk enthousiast want ik heb altijd iets met Xander willen doen. Ik zie het als een spannend creatief uitstapje. En net zo belangrijk is dat er een geweldige klik is tussen ons, we hebben vreselijk veel lol gehad bij het opnemen van ‘Ik weet’”. Amhali heeft zijn deel in Nederland opgenomen. Hij rapt als sinds 1986, dus voordat hij bij de Comedytrain kwam. In 2006 bereikte het album ‘Most wanted’, van de gelijknamige voorstelling, de 39e plaats.

Aanstaande zaterdag, 22 maart 2014, zullen Xander de Buisonjé & Najib Amhali dit nummer brengen in het TROS Muziekcafé, ’s middags tussen 4 – 6 uur, live vanuit de Vorstin in Hilversum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten