zondag 5 oktober 2014

Ook André Hazes Jr. leeft zijn eigen leven

#30 André Hazes Jr.: Ik leef mijn eigen leven

Met zijn vader bereikte André Hazes Jr. al eens de eerste plaats. Dat was in 2007 met ‘Bedankt mijn vriend’, waarbij de techniek een handje hielp, want André Hazes overleed in 2004. De afgelopen week stond André Hazes Jr. opnieuw op #1, maar dan met een nummer van zijn vader, ‘Ik leef mijn eigen leven’ (waarover straks meer).

alleen Hazes-liedjes

Vorige week zondag ging het zevende seizoen van start van het tv-programma De Beste Zangers Van Nederland. De gehele aflevering, die begin september is opgenomen op Ibiza, stond in het teken van liedjes van André Hazes, gezongen door Xander de Buisonjé, Carolina Dijkhuizen, René Froger, Edsilia Rombley, Monique Klemann en André Hazes Jr. Niet toevallig dat deze aflevering op 28 september werd uitgezonden, want op 23 september was het tien jaar geleden dat Sr. overleed.

geen eigen keuze

Junior was al eerder gevraagd om mee te doen, maar vond dat hij daar nog niet klaar voor was. Nu dus wel. Hoewel, tijdens de opnames had hij een keelontsteking en hing hij tegen de griep aan, vandaar dus de ietwat verkouden stem. De keuze voor de liedjes is niet aan de hoofdgast (André Hazes Jr. dus), maar wordt door anderen bepaald, waaronder presentator Jan Smit.

op het lijf geschreven

Voor het eerst dit seizoen mag de hoofdgast, naast het beoordelen van de liedjes, er ook zelf eentje zingen. De ‘keuzecommissie’ bepaalde dat ‘Ik leef mijn eigen leven’ wel geschikt zou zijn voor junior. Ook niet toevallig, want hij heeft de tekst van het refrein letterlijk op zijn lijf staan! André: “Dit is van mij, een soort van bijbel. Dit liedje is pure poëzie. De man heeft het zo uit zijn hart geschreven. En los van dat het eigenlijk een middelvinger is naar de mensen om hem heen, die zich echt met hem wilden bemoeien, is het ook gewoon, ‘jongens laat mij maar gewoon met rust, ik doe het allemaal op mijn eigen manier’. Ik kan alleen maar diep respect hebben voor deze tekst, maar ook voor mijn vader”.

geen streams

Schijnbaar raakte junior een gevoelige snaar bij veel mensen, want het nummer stond in no-time bovenaan de iTuneslijst en heeft daar de hele week gestaan. Normaal gesproken zou het ook een #1-notering opleveren in de Single Top 100. De tijden zijn echter  veranderd, want sinds juli 2013 tellen streams mee. Die zijn er niet of nauwelijks, waardoor ‘Ik leef mijn eigen leven’ uiteindelijk slechts binnenkomt op de dertigste plaats.

derde keer een hit

Ik leef m'n eigen leven’ nam André Hazes in 1993 op voor zijn album Met Heel Mijn Hart (#17). In maart 1994 verscheen de single ‘Ik dacht dat het uit was’ (#29) met op de b-kant ‘Ik leef m’n eigen leven’, dat ook veel werd gedraaid. Hazes had het nummer niet geheel zelf geschreven. Het origineel komt uit Italië, is van Riccardo Cocciante en heet ‘Se stiamo insieme’ (#29 in 1991). Per saldo is dat nummer dus nu al voor derde keer een hit en twee keer heeft Cocciante daar niets voor hoeven te doen!

Overigens is de versie van André Hazes, waarvan hij de Nederlandse tekst schreef, ook gedownload. Niet genoeg voor een notering, maar wel voor een plekje in de Bubbling-Under, de wachtkamer van de Single Top 100. Daarin staat ‘Ik leef m’n eigen leven’ op #132.

Het is niet de eerste keer dat een Hazes-nummer (weer) een hit wordt dankzij het tv-programma De Beste Zangers Van Nederland. In 2011 tijdens het derde seizoen, zong Do het nummer ‘Hij gelooft in mij’ en scoorde daar een #1-hit mee. Het origineel van André Hazes met de titel ‘Zij gelooft in mij’, bereikte in 2004 postuum de eerste plaats.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten