vrijdag 14 augustus 2015

Hitflits: opbrengst eerste en laatste #1-album van Dr. Dré gaat naar goed doel

Het voorlaatste album van Dr. Dré verscheen in 2001: The Wash, goed voor een 15e plaats. Hij was ook helemaal niet van plan om daar nog een vervolg aan te geven. Hij had het veel te druk met producties met en voor anderen, zoals 50 Cent, Eminem, Snoop Doog en Alicia Keys.
Dat veranderde toen Dr. Dré beelden zag van de film Straight Outta Compton van regisseur F. Gary Gray. De film gaat over de hiphop groep N.W.A., waar Dré zelf deel van heeft uitgemaakt, naast onder ander Ice Cube en Easy-E. Door de film, vernoemd naar het eerste album van N.W.A. uit 1988, raakte hij zo geïnspireerd, waarop hij de studio indook en Compton: A Soundtrack By Dr. Dré opnam.

goed doel

Wereldwijd scoort Dr. Dré hiermee een #1-album, dat volgens eigen zeggen zijn laatste album is. Een mooier afscheid als uitvoerend artiest kan hij zich niet wensen! De opbrengst gaat naar Compton Performing Arts Center, een nieuw te bouwen centrum voor podiumkunsten in zijn geboorteplaats Compton.

Waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. Voor de tweede week loopt Rein Mercha de eerste plaats mis. Vorige week was het Lianne La Havas die met haar album Blood de weg versperde. Deze week is het Dr. Dré met Compton: A Soundtrack By Dr. Dré die hem weerhoudt van de eerste plaats. Wellicht dat het Rein Mercha volgende week lukt met zijn album Mijn Hart Zingt, opvolger van Vol Passie & Emotie dat in 2013 wél de eerste plaats wist te bereiken.

ALBUM TOP 5

1. EW  Dr. Dré: Compton: A Soundtrack By Dr. Dré
2. (2)   Rein Mercha: Mijn Hart Zingt
3. (4)   Kensington: Rivals
4. (1)   Lianne La Havas: Blood
5. EW  Paul Kalkbrenner: 7

Het overwicht van Dr. Dré op Rein Mercha, is enorm. Op elke 100 albums van Dr. Dré worden er slechts 11 verkocht van Rein Mercha.  Zo’n overwicht is dit jaar nog maar één keer voorgekomen. Op 13 juni knalde Drones van Muse binnen op de eerste plaats met een overwicht van bijna 85% op Sticky Fingers Deluxe Edition van the Rolling Stones.

digitaal kwartet

De #1-notering voor Compton: A Soundtrack By Dr. Dré van Dr. Dré is uitsluitend op basis van digitale verkopen. De fysieke cd volgt aanstaande vrijdag. Het is daarmee na And more van Sandra Van Nieuwland (29 december 2012), Hyde Park Live van The Rolling Stones (27 juli 2013) en Beyoncé (21 december 2013), het vierde album dat zonder een fysiek verkocht exemplaar de eerste plaats haalt.

uniek hitfeit

Ook in de Britse hitparade is Compton: A Soundtrack By Dr. Dré van Dr. Dré de nieuwe #1. Daar haalde nog niet eerder een album zonder een fysieke release de eerste plaats en dus uniek. Naast de downloads van iTunes, zijn de tracks van het album ook gestreamd en die aantallen tellen daar ook mee voor een notering. In de afgelopen week zijn er in totaal 45.721 stuks van verkocht, waarvan 2079 streams.

Terug naar onze Album Top 100, waarin de grootste stijging deze week op naam komt van de Amerikaanse countryzanger Daniel Romano. Zijn vijfde studioalbum If I’ve Only One Time Askin’ sprint in de tweede week van de 71e naar de 8e plaats.

Het restant eerste weeks noteringen volgt nu:
#28 Frank Turner: Positive Songs For Negative People
#34 Fear Factory: Genexus
#36 Greg Allman: Live - Back To Macon, GA – January 14, 2014
#49 Iris Dement: Trackless Woods

SINGLE TOP 5

1. (1)   Nicky Jam & Enrique Iglesias: El Perdón (vijfde week)
2. (2)   Felix Jaehn feat. Jasmine Thompson: Ain’t Nobody (Loves Me Better)
3. (3)   Major Lazer feat. DJ Snake & Mø: Lean On
4. (4)   Lil’ Kleine & Ronnie Flex: Drank & Drugs
5. (7)   the Weeknd: Can’t Feel My Face

‘Drag Me Down’ van One Direction, vorige week binnen op de 5e plaats, gaat in de tweede week flink onderuit en zakt naar de 36e plaats.

Na meer dan een halfjaar, ‘Outside’ feat. Ellie Goulding bereikte begin dit jaar de achtste plaats, scoort Calvin Harris weer een top 10-hit. Op ‘How Deep Is Your Love’, dat in de vierde week van de 16e naar de 8e plaats stijgt, krijgt hij hulp van het Londense trio Disciples en de Noorse zangeres Ina Wroldsen, die daar echter geen credit voor krijgt. Maar we zullen haar nooit nooit vergeten.

De grootste stijgers:
#25 (35) Axwell Λ Ingrosso: Sun Is Shining
#29 (40) Alvaro Soler: El Mismo Sol
#42 (55) Silentó: Watch Me (Whip / Nae Nae)
#89 (98) Nico Vinz feat. Kid Ink & Bebe Rexha: That’s How You Know

Dan volgt hier de vier eerste weeks noteringen:
#74 Robin Schulz feat. Francesco Yates: Sugar
#92 Major Lazer feat. Ellie Goulding & Tarrus Riley: Powerful
#94 Shaggy feat. Mohombi, Faydee, Costi: I Need Your Love
#100 Andy Grammer: Honey, I’m Good

Tot zover deze Hitflits. In het laatste vrije weekend van veel noordelingen, volgen nog op de nieuwssite van 3FM de albumsnippers en later een Megaman met de achtergronden van de vier nieuwe noteringen.

zondag 9 augustus 2015

Megaman bij week 32 – 8 augustus 2015

Enrique Iglesias loopt uit op zijn vader

En verder in deze Megaman:
-          One Direction verrast fans met nieuw nummer
-          Tiende notering voor Sam Smith
-          Festivaldirecteur neemt zelf anthem op
-          Will Heard leerde spelen op een gehuurde saxofoon
-          Cho druk bezig met debuutalbum
-          Bebe Rexha doet niet onder voor Mariah Carey

Een #1-album voor een Britse en een Zweedse zangeres. Hoe dat zit, lees je in de albumsnippers én de Hitflits.

Volg ons op Twitter en je hoeft niets meer te missen.

Enrique Iglesias loopt uit op zijn vader

#1 Nicky Jam & Enrique Iglesias: El Perdón                                                *** vierde week op #1 ***

Met een vierde week bovenaan de Single Top 100 voor ‘El Perdón’ van Nicky Jam & Enrique Iglesias, loopt Enrique uit op Julio Iglesias, zijn vader. Julio hield het in 1979 niet langer vol dan drie weken op de eerste plaats met ‘Quiereme Mucho’. In tegenstelling tot zoon lief, scoorde Julio daarvoor ook al een #1-hit: ‘Un Canto A Galicia’, dat precies 33 jaar geleden één week bovenaan stond van de toenmalige Hilversum III Daverende Dertig.

One Direction verrast fans met nieuw nummer

#5 One Direction: Drag Me Down *** hoogste eerste weeks ***

Op vrijdag 31 juli 2015, was ie er ineens: ‘Drag Me Down’, een nieuw nummer van One Direction. De eerste dag brak het nummer wereldwijd diverse records, waaronder dat van het aantal streams: 4,75 miljoen op Spotify en de snelste download bij iTunes (in 82 landen op #1). Het oude streamrecord werd op 17 april gevestigd door ‘See You Again’ van Wiz Khalifa feat. Charlie Puth, dat 4,26 miljoen keer werd beluisterd.
Ondanks deze wereldrecords zit er bij ons niet meer in dan een vijfde plaats voor ‘Drag Me Down’, hun vijftiende hitsingle en voorloper van hun vijfde album. Een vijfde plaats is wel een hele verbetering ten opzichte van hun vier voorgaande singles, die nog niet de bovenste dertig haalden. Daarvoor scoorde de groep zes top 5-noteringen op een rij en allen in 2013. Daaronder een eerste plaats voor ‘One Way Or Another / Teenage Kicks’.

Geen eerste plaats dus voor ‘Drag Me Down’ bij ons, maar wel in de hitparades van Australië en Frankrijk (eerste keer), Groot-Brittannië en Nieuw Zeeland (vierde) en Ierland (vijfde).

stream record

Van ‘Drag Me Down’ zijn in Groot-Brittannië 76.015 stuks verkocht (incl. 20.337 streams). 100 streams staat voor 1 download, en dus is het nummer 2,03 miljoen keer gestreamd, een nieuw record voor een eerste weeks. ‘Drag Me Down’ is de eerste single van One Direction, zonder Zayn Malik, die de groep in maart (gedwongen) verliet, vanwege zijn drank & drugsgebruik.

Tiende notering voor Sam Smith

#58 Disclosure feat. Sam Smith: Omen

De cirkel is rond. In 2013 scoorde Sam Smith (in het midden) zijn eerste hit met ‘Latch’, dat hij maakte met het Britse elektronische duo Disclosure. Twee jaar later vinden de drie elkaar weer in ‘Omen’, dat tevens de tiende notering is voor Smith. ‘Omen’ is na ‘Holding On’ feat. Gregory Porter (#67 in juli), de tweede single van Caracal, het tweede album van Disclosure, dat 25 september wordt uitgebracht.

eigen Megahit

Vorige week was ‘Omen’ de 3FM Megahit. Normaal gesproken wordt deze op woensdagmiddag gekozen door de 3FM dj’s. Hoewel de dj’s achter ‘Omen’ staan, was het dit keer niet hun keuze. Vanwege zijn laatste uitzending voor 3FM, mocht Gerard Ekdom de Megahit kiezen en bekend maken in zijn laatste ‘Effe Ekdom’ op vrijdag 31 juli 2015. In de laatste Single Top 100 van 2014 boekte Gerard als Gary Fomdeck een #1-hit met ‘I’ll Be There This Christmas’. Dat soort grappen zullen we gaan missen, want vanaf 5 oktober presenteert Gerard ‘Ekdom In De Ochtend’ op Radio 2. Ook daar wordt het leuk.

maar niet de eerste

Ekdom is echter niet de eerste 3FM dj die een Megahit koos. Vorig jaar mei begon Giel Beelen aan het wereldrecord radio maken. Dat betekende dus dat alle andere programma’s daarvoor moesten wijken, iets waar zijn collega’s graag aan meewerkten. Tevens lieten ze aan hem de keuze van de Megahit, waarop Giel koos voor ‘Stay High’ van Tove Lo feat. Hippie Sabotage. Na 191 uur had Giel het record gebroken en zeven uur later hield hij het voor gezien.

Festivaldirecteur nam zelf anthem op

#71 Twocrooks & Frenna feat. Emms & Ronnie Flexx: Meisjes Blijven Meisjes

En dat is #10. ‘Meisjes Blijven Meisjes’ is de tiende notering dit jaar voor Ronnie Flexx. Acht daarvan zijn afkomstig van het album New Wave van het gelijknamige hiphop collectief. Aan elf van de negentien track, werkte Ronnie mee.

‘Meisjes Blijven Meisjes’ is geen track van New Wave, maar drie van de vier uitvoerenden werkte wel mee aan het album. Frenna (echte naam: Francis Junior Edusei) vormt met Jandro, Priceless en KM het hiphop-collectief SFB, dat staat voor Strictly Family Business.
Emms maakt deel uit van hiphop formatie Broederliefde uit de Rotterdamse wijk Spangen, dat scoorde met het album Gevoelig Feestje (#3 in 2014). Frenna, Emms en Ronnie Flex werkten al eerder samen op ‘Laten Gaan’ van Monica Geuze, waaraan ook Mafe en Abira een bijdrage leverden (deze week op #60).

Blijft over Twocrooks, en daar is wat vreemds mee aan de hand. ‘Meisjes Blijven Meisjes’ blijkt namelijk het anthem te zijn van het R&B en hiphop-evenement Vestival – Dream The Future, dat op 1 augustus werd gehouden op het Malieveld in Den Haag. Optredens waren er van onder andere Tyga en Chris Brown (buitenland), Lady Bee, D-Rashid en Childsplay (binnenland) én Twocrooks.
Ravuth Ty Llamar (rechts op de foto), directeur van het festival, heeft het voor de tweede keer georganiseerd en is vijf jaar bezig geweest om Chris Brown te boeken. En Twocrooks? Ravuth Ty, ook organisator van Nope Is Nope: “Ik doe dit met een vriend en het is begonnen als een grapje. Op een gegeven moment dachten we, waarom zouden we zelf niet draaien?”

Will Heard leerde spelen op een gehuurde saxofoon

#81 Kygo feat. Will Heard: Nothing Left

Met ‘Firestone’ feat. Conrad maakte Kygo (= de Noor Kyrre Gørvell-Dahll ) eerder dit jaar al een klapper: twee weken op #4. Met ‘Stole The Show’ feat. Parson James wist hij dat nog te overtreffen: twee weken op #3. Zal ‘Nothing Left’ feat. Will Heard dat ook nog weer overtreffen? Dan moet het dus de tweede of de eerste plaats halen en dat zien wij niet gebeuren.

Op ‘Nothing Left’ maakt de Britse soul en jazzzanger Will Heard zijn debuut. De kans is groot dat hij binnenkort met twee nummers genoteerd staat, want hij is ook te horen op ‘I Will For Love’ van Rudimental. Will Heard (Londen, 26 april 1991), wist al op zijn negende dat hij artiest wilde worden. Thuis was er altijd muziek en zong hij met de liedjes mee.

gehuurde saxofoon

Nadat hij het nummer ‘Watermelon Man’ hoorde van Herbie Hancock, vroeg hij aan zijn moeder een saxofoon. Omdat zij dat niet kon betalen, huurde ze er eentje voor haar zoon, waarna hij het zichzelf leerde. Daarna volgden gitaar, piano, bas en percussie.
Na een reis door Cuba, Argentinë and Brazilië, vestigde Will Heard zich in Londen, van waaruit hij zijn carrière aan het uitbouwen is. Dat resulteerde in 2013 al in het inzingen van de vocale versie van ‘Sonnentanz’ van Klangkarussell, dat in de Britse hitparade als ‘Sonnentanz (Sun Don’t Shine’) de derde plaats bereikte. De originele instrumentale versie stond bij ons twee weken op de eerste plaats.

Cho druk bezig met debuutalbum

#95 Cho: Was Je Nog Maar Hier

Met ‘Misschien Wel Hè?’ maakte Cho in januari zijn debuut. Het nummer bereikte de 54e plaats en de videoclip is inmiddels meer dan 5 miljoen keer bekeken. In mei ontving hij van radiostation FunX de Best FunX Talent & Best MC Award.
In diezelfde maand reisde Cho af naar Suriname, waar zijn roots liggen, voor optredens en de opname van de videoclip. Cho (echte naam: Giovanni Rustenburg), maakt ook nog deel uit van het hiphopcollectief SlodderVosGang.

‘Was Je Nog Maar Hier’ nam Cho op met producer Spanker, die ook werkt met Keizer en DIO. Eind dit jaar moet het debuutalbum van Cho af zijn. Tenminste als Spanker daar de tijd voor krijgt, want onlangs vloog hij naar Londen om daar de productie te doen van ‘Swords’, de nieuwe single van rapster M.I.A.

Bebe Rexha doet niet onder voor Mariah Carey

#98 Nico & Vinz feat. Kid Ink & Bebe Rexha: That’s How You Know

Pas in februari, na 46 weken, verdween ‘Am I Wrong’, de vorige hitsingle van Nico & Vinz, uit de Single Top 100. Ruim een jaar geleden, in juni 2014, stond het nummer twee weken op de vijfde plaats. Daarna probeerde het duo het nog met ‘In Your Arms’, maar verder dan een paar draaibeurten kwam het niet. Met ‘That’s How You Know’ loopt het al beter af, want het komt binnen op de 98e plaats. Dat is slechts een aanloop naar een grote sprong volgende week.

Dat het nu wel lukt, danken Kahouly Nicolay Sereba en Vincent Dery aan Kid Ink en Bebe Rexha. Kid Ink, werkelijke naam Brian Todd Collins, uit Los Angeles, kennen we al van het nummer ‘Worth It’, zijn samenwerking met de vijf dames van Fifth Harmony, deze week op #30. 

Zelfs Bebe Rexha is geen onbekende, maar dan alleen als songschrijver van onder andere ‘Hey Mama’ van David Guetta feat. Nicki Minaj & Afrojack (op #14) en ‘The Monster’ van Eminem, dat aanvankelijk ‘Monster Under My Bed’ heette. Ze schreef het nadat ze gedumpt was door platenmaatschappij Universal/Island.

vijf octaven

Met ‘That’s How You Know’ maakt Bebe Rexha haar debuut. Dus tijd voor een kennismaking. Bebe, bijnaam van Blete Rexha, wordt over ruim drie weken, op 30 augustus, 26 jaar. De in New York City geboren Rexha had al op vierjarige leeftijd aspiraties in de muziek. Op school zong ze in musicals (‘Hello Dolly’, ‘Jesus Christ Superstar’). Van 2010-2011 maakte ze deel uit van Black Cards, het hobbybandje van Pete Wenz van de band Fall Out Boy. Haar stem heeft een bereik van vijf octaven, evenveel als dat van Mariah Carey.