zondag 28 januari 2018

Megaman bij week 4 – 28 januari 2018

Beste bezoeker van de Megaman,

Na drie loze Megamanweken, pakken we de draad weer op. Maar niet meer op de oude voet. Vanaf deze week gaan we anders te werk. We hebben gemerkt dat jij niet gebaat bent bij ellenlange verhalen, dus waarom zouden wij dan die moeite doen? En dus gaan we het anders doen, maar dat is natuurlijk niet in één keer geregeld. Maar er is meer aan de hand, en dat is de onevenredige aandacht die de huidige Nederlandstalige hiphop momenteel krijgt ten opzichte van andere genres. Daarvoor gaan we eerst even terug in de tijd.

downloads

Tot 2006 waren het de fysieke verkopen en daarna de downloads die een notering bepaalden in de Single Top 100. Dat leverde vooral de Nederlandstalige (volks)muziek (grote) hits op.

streams

Op 6 juli 2013 is streaming ingevoerd, dat in eerste instantie zorgde dat nummers soms maandenlang in de lijst verbleven, maar ook veel nieuwe muziek opleverde. Na twee jaar streamen begon rond 2015 de opmars van de Nederlandstalige hiphop. Niet via de radio, die deze muziekstroming nog links liet liggen. Met behulp van sociale media werden de liefhebbers opgeroepen de nummers te streamen. Dat werd en wordt massaal gedaan.

Drank en Drugs

De eerste echt grote Nederlandstalige hiphophit was ‘Drank en Drugs’ van Lil’ Kleine & Ronnie Flex, die op 20 juni 2015 naar de eerste plaats steeg van de Single Top 100. Andere lijsten volgden en ook een enkele radiozender ging overstag. Maar de brede acceptatie bleef achterwege, ook nu nog. Reden: ‘het genre past niet in het format van de zender’. Maar naast sociale media worden de liefhebbers bediend door onder andere FunX en het hiphopplatform 101Barz en worden de nummers miljoenen keren gestreamd.

alleen verkopen

De Single Top 100 is geen consumentenlijst, maar een lijst die gemaakt wordt in opdracht van de NVPI, de branchevereniging van de entertainmentindustrie die het merendeel van de Nederlandse muziekmaatschappijen, uitgevers en distributeurs van film en online en uitgevers van games en andere interactieve software vertegenwoordigt. Met uitzondering van de jaren 1996 – 2006, waarin ook airplay werd meegenomen voor de rangorde 51-100 / 75 -100, geeft de Single Top 100 uitsluitend een objectieve weergave van verkochte aantallen: fysieke singles, downloads en streams, want wat heeft een artiest aan een airplaynotering als deze toch geen verkopen oplevert? Dan komt die notering alsnog wel, toch?

Fysieke verkopen zijn er nog nauwelijks, downloads hebben ook geen betekenis meer (200 per dag is al heel veel voor een #1-notering), en dus bepalen streams een notering, in de verhouding 150:1, ofwel 150 streams tellen als 1 download.

geen echte hits

Doordat vooral jongeren veel streamen en dan met name Nederlandstalige hiphop, geeft de Single Top 100 voornamelijk  een beeld weer van wat er onder deze groep leeft. Het zijn vaak nummers die hoog binnenkomen en vaak snel weer verdwijnen. Er is immers zoveel aanbod. Maar van echte hits, nummers die je over paar jaar nog draait/streamt, is geen sprake.

Nederland is niet het enige land waar hiphop dankzij streams de toon zet. Ook het Verenigd Koninkrijk kampt daarmee. Alleen is dat wel in het Engels, de voertaal van de Britten. Dit in tegenstelling tot ons land, waar de Nederlandstalige hiphop de boventoon voert.

niet representatief

Samengevat: de aandacht die de Nederlandstalige hiphop momenteel krijgt, mag dan gebaseerd zijn op de meeste verkopen (streams), maar is zeker niet representatief voor wat er muzikaal leeft. Doordat ouderen, die vaak een andere muzikale smaak hebben, (veel) minder streamen, krijgt de hiphop de overhand.

Wij blijven ons baseren op de Single Top 100, omdat dit de enige lijst is die uitsluitend verkochte aantallen telt. Objectiever kan niet. Maar vanaf deze week gaan we de hiphop noteringen van Nederlandse bodem concentreren. Je vind ze bij elkaar, lekker overzichtelijk. En als daar aanleiding voor is, schrijven we er een stukje bij, zoals deze week met Boef.

de Megaman.

Over naar de editie van deze week, met daarin:
-          Bizzey zegt nog één keer ‘Ja!’
-          Drake komt met twee nummers en scoort Amerikaans streamrecord
-          Boef verdient aan het maken van excuses
-          the Chainsmokers worden serieus
-          musical levert twee hits op
-          de overblijvers: debutanten van de afgelopen (drie) weken
-          slechte beurt Justin Timberlake

In de Album Top 100 pakt Ed Sheeran opnieuw de eerste plaats terug en komen er negen nieuwe noteringen binnen. Je leest het in de Albumflitsen.

Volg ons op Twitter en je hoeft niets meer te missen.

2 opmerkingen:

  1. In heel Europa is Engelstalige pop op de terugtocht en domineert eigentalige "hiphop" (ronnie flex is vooral pop, maar goed) de hitparades. Van Frankrijk tot Roemenie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ter aanvulling: de opmars van NL urban begon al een stuk eerder. Vanaf 2009 al gingen Nederlandstalige producties redelijk consequent de internationale hitjes verslaan in aantallen views op youtube. De oude media reageerden hier pas later op. Eerst de top 100, en sinds een jaar eigenlijk de massale oudemedia aandacht voor youtubesterren als Ronnie Flex, Boef en Lil Kleine.
    Dat alleen jongeren deze muziek zouden streamen is onjuist: Gemiddelde leeftijd spotify is 31.

    BeantwoordenVerwijderen